Hvilket er best av ovenstående og finnes det bare i elforzinket utførelse? (det er det eneste jeg har sett hittil)

Skrue har jo fordelen at de kan skrus ut om behovet skulle oppstå. Dvs at man trenger å gjøre en "mindre" justering.

Og justere trenger man. Sats på skruer om du ikke er bombesikker på å få beslagene riktig med en gang. Ankerspiker er veldig slitsomt å trekke ut. (Men det er vel det som er meningen.)

Mikael_L
Nå har jeg laget 5 stk takstoler til boden!

Jeg skrudde først, en eller to skruer på hver del, så det holdt sammen. Så slo jeg på med ankerspiker når det vel satt sammen riktig. (Jeg tegnet en mal som jeg holdt meg til, så det raskt kunne ses om det holdt på å bli feil)

Det hadde definitivt ikke vært smidig å hamre direkte, da hopper jo alt ut av posisjon!

At jeg blandet skyldtes i stor grad gjerrighet, Jula har Gunnebo typegodkjent ankerspiker til en fornuftig pris. Ingen steder har jeg funnet prisverdig typegodkjent ankerskrue, så det ble Biltemas billige skrue + godkjent spiker.

Bra eller dårlig? tja, ikke vet jeg ... ;)

For øvrig, er det trykkimpregnert tre du skal skru/spikre? I så fall har Gunnebo en spesiell skrue som skal tåle den miljøen. Det finnes en ganske aktuell tråd om dette i verktøyforumet.

Sist redigert:
andersmc skrev:
Og justere trenger man. Satse på skruer om du ikke er bombesikker på å få beslagene riktig med en gang. Ankerspiker er veldig slitsomt å dra ut. (Men det er vel meningen.)
Slitsomt? Det går jo ikke :) i alle fall ikke uten å ødelegge treet.

Mitt svar på spørsmålet er vel at det avhenger litt av hva man skal gjøre og om man vet hva man gjør (proff/amatør, erfaren/uerfaren). Utvalget av ankerspiker (dimensjoner og behandling - el- og varmforzinket samt rustfritt) antyder vel at det er det som brukes mest av proffene. Er man amatør som meg og har prøvd å justere en feilspikring med ankerspiker finnes det bare ett alternativ: skruer :). Visstnok er den vel, litt ubegrunnet, tre ganger dyrere enn spikerne men det er den verdt.

Om man bygger en terrasse for eksempel kan jo en sparevariant være at man skrur i de "faste" delene (bærebjelker etc.) og spikrer i for eksempel lekter. På den måten kan man ofre en lekt men slipper å ødelegge en bærebjelke når det går galt. Jeg ville nok ikke blandet på samme sted.

Ankarskrue finnes både som tradisjonell elforsinket og som utvendig tilpasset. Essve Beslagskrue, corrseal C4 type. Husker ikke eksakt benevnelse...

Mikael_L
ygg skrev:
... være at man skrur i de "faste" delene (bjelker etc.) og spikrer i f.eks. lekter....

...Jeg ville nok ikke blandet på samme sted.
Jeg blir nysgjerrig, hvorfor er det dårlig å blande ...

Milkshaken
En generell regel er.... Spik der det blir sidolaster... typ ovenfra og ned.... eller motsatt.... Skru der det er henge...
Spik er seigere enn skrue, da er de best som trykkbelastningsinnfesting..
Skruer holder jo hengende last bedre enn spik, så der er det skrue som gjelder....
For øvrig hva gjelder ankernagler, så er det jo i prinsippet det beste som kan brukes ved spikerplater...

Ankernaglen har spesiell fresing av sporene, noe som gjør at når man slår eller skrur inn en anker... så griper treet om naglen på en bedre måte enn det gjør om andre skruer og spik.

Mikael_L skrev:
Jeg blir nysgjerrig, hvorfor er det ille å blande ...
Det skrev jeg ikke :). Jeg skrev at jeg ikke ville blande, og det av samme grunn som jeg nevnte ovenfor: at jeg vil ha mulighet til å endre (ta bort skruen). Hvis man blander ødelegger man jo den muligheten.

Sist redigert:
Milkshaken skrev:
En generell regel er.... Spik der det blir sidolaster... typ ovenfra og ned.... eller motsatt.... Skru der det er henge...
Spiker er seigere enn skruer, da er de best som trykkbelastningsinnfestning..
Om man sammenligner f.eks. Gunnebo sin karakteristikk på ankerskruer og -spiker er uttrekkskraften som trengs for en skrue generelt høyere enn for en spiker - noe som jo føles logisk. Tverrkraften derimot virker ganske lik. Skal det ha noen større betydning om man bruker skrue eller spiker av den grunnen mener du? Nå finnes jo iofs. skruen bare i 5mm, mens spikeren finnes opp til 6mm.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.