Hei
Kort spørsmål om dampsperre ved taktekking (ny isolasjon, rupanel, yttertak) Bør skjøten (der den ene enden er klemt under regel) også tapes? (se bilde)
Skal ikke ender mot vegg være så tette som mulig? Det virker som om byggarbeiderne har vært ganske raske med stiftingen, noen stifter har løsnet og det er knapt "sperret". Bør tapes?
Kort spørsmål om dampsperre ved taktekking (ny isolasjon, rupanel, yttertak) Bør skjøten (der den ene enden er klemt under regel) også tapes? (se bilde)
Skal ikke ender mot vegg være så tette som mulig? Det virker som om byggarbeiderne har vært ganske raske med stiftingen, noen stifter har løsnet og det er knapt "sperret". Bør tapes?
surris
Bygningsveteran
· Sverige
· 1 678 innlegg
surris
Bygningsveteran
- Sverige
- 1.678 innlegg
Det er ok å klemme fast plasten, men den skal ha støtte overalt. Ser ikke ut som det er noen langsgående bjelke bak lektene.Z Zips skrev:Hei
Kort spørsmål om dampsperre ved takomlegging (ny isolasjon, rupanel, yttertak) Bør skjøt (der den ene enden er klemt under regel) også tapes? (se bilde)
Visst bør ender mot vegg være så tette som mulig? Føles som byggene har vært ganske raske med stiftingen, noen stifter har sluppet og det er neppe "sperret". Bør tapes?
Bilde 2 bør det tapes for å få det tett.
Slipper stiftene og det blir hull må man reparere med tape.
Ser også ut som det glipper i isolasjonen.
Mats-S
Bygningsveteran
· Sollentuna
· 3 607 innlegg
Mats-S
Bygningsveteran
- Sollentuna
- 3.607 innlegg
Utrolig slurvete isolert, ser det ut som om det er slik på flere steder? Begge bildene viser jo mangler i isolasjonens passform mot bjelkene. Utbedre alle slike steder, for der kommer kulda til å renne inn 🤔 Om du ikke kommer til, så pleier det å gå an å skjære opp minimalt i plasten, fikse isolasjonen, og deretter gjenopprette seriøst med sølvtape.surris skrev:
Ok. Nei det er ikke noe mer langsgående enn lektene. Ja, noen glipper i isolasjonen finnes det også der blokkene ikke har kommet helt riktig på plass.surris skrev:
Å teipe plastfolien med sølvtape føles ikke som en seriøs løsning. Det finnes bedre tape beregnet for plastfolie.Mats-S skrev:
Utrolig slurvete isolert, ser det ut sånn på flere steder? Begge bildene viser jo mangler i isolasjonens passform mot bjelkene.
Utbedre alle slike steder, for der kommer kulden til å renne inn 🤔 Hvis du ikke når inn så pleier det å gå an å skjære opp minimalt i plasten, fikse isolasjonen, og deretter gjenopprette skikkelig med sølvtape.
surris
Bygningsveteran
· Sverige
· 1 678 innlegg
surris
Bygningsveteran
- Sverige
- 1.678 innlegg
Mats-S
Bygningsveteran
· Sollentuna
· 3 607 innlegg
Mats-S
Bygningsveteran
- Sollentuna
- 3.607 innlegg
Den holder garantert i det beskyttede miljøet.Rejäl skrev:
F.eks. renoverte jeg hele første etasje for noen år siden, der var det sølvtape som hadde sittet i 40 år som var i nyskick og ikke en millimeter hadde løsnet, så ja, den holder også med årene, vi snakker om et miljø her uten UV-lys som kanskje ville ha brutt den ned ellers
Har funnet en del sølvteip som skal holde både plastfilm og ventilasjon tett, og visst holder teipen sammen, men limet har sluppet for mange år siden. Er det skikkelige overlapp på plastfilmen så pleier det å kunne holde noenlunde tett likevel, men ellers er det ikke bra.Mats-S skrev:
Skal jo tilføyes at det sikkert finnes 1000 sorter sølvteip.
Nei, kjøp teip som er aldersbestandig og laget for formålet!
Da foreslår jeg at du tar på deg garantien for det, for sølvteipens lim er ikke i nærheten av like bra som de grønne teipene (aldersbestandige byggfolie teipene) er dessuten så tror jeg ikke at vanlig sølv teip er aldersbestandig…Mats-S skrev:
Den holder garantert i det beskyttede miljøet.
F.eks. renoverte jeg hele min første etasje for noen år siden, der fantes det sølvteip som hadde sittet i 40 år som var i ny stand og ikke en millimeter hadde sluppet, så ja, den holder også med årene, vi snakker om et miljø her uten UV-lys som kanskje ville ha brutt ned den ellers![]()
Legger med litt fakta så vi ikke bare går på hva du og jeg sier..
https://gds.se/spara-energi/isolering/byggfolietejp-darfor-ska-du-anvanda-byggfolietejp
Kanskje litt det som er problemet.Mats-S skrev:
Den holder garantert i det beskyttede miljøet.
F.eks renoverte jeg hele min første etasje for noen år siden, der fantes det sølvteip som hadde sittet i 40 år som var i nystand og ikke en millimeter hadde sluppet, så ja, den holder også med årene, vi snakker om et miljø her uten UV-lys som kanskje ville bryte den ned ellers![]()
Var det biltema sølvteip.
Ahsell sølvteip.
3m sølvteip.
Eller en sølvfarget teip...
Et sikrere kort er kanskje å velge en teip som iallfall sier seg fungere.
Klikk her for å svare