Holder på og skal senke taket i gangen for å felle inn spotter (som alle andre)... Skal bruke gipsplater som er 90 brede. Det normale ville vært å bruke reglene med cc 45, men dette passer ikke så bra for meg, med den plasseringen av spottene som jeg har tenkt meg.

Platene vil bli omtrent 150 cm og jeg tenkte å ha en lekt i hver kant og en lekt i midten, fast vinkelrett mot de lange kantlektene. Typ slik her (se bort fra prikkene, det er bare strekene som er lektene!):

-----------------------------------------
l . . . . . . . . . l. . . . . . . . . .l
l. . . . . . . . . .l. . . . . . . . . .l
----------------------------------------

i stedet for det normale som ville sett ut slik her:

l. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .l

Noen som forstår hva jeg mener?! :-) Mitt spørsmål er uansett om det fungerer å gjøre det slik?!

Edit: endret "tegningen" ;-)

Mikael_L
Det vanlige er at man "gleser" med cc30, altså i prinsippet lekter, annen dimensjon. Dette på grunn av at gipsplatene ellers vil henge ned mellom lektene. Jeg tror at det også er for bæringen, det blir for mye kraft i hver gipsskruinnfesting, men man kan kanskje skru tettere.
Som du vil gjøre det, vil du få kuleløype i taket.

Mikael_L skrev:
Det vanlige er at man "gleser" med cc30, altså i prinsippet lekter, annen dimensjon. Dette pga at gipsplatene ellers vil henge ned mellom lektene. Jeg tror at det også er for bæreevnen, det blir for mye kraft i hver gipseskruinnfestning, men man kan kanskje skru tettere.
Som du vil gjøre, så vil du få puckelpist i taket.
Ajdå, jeg har allerede gjort sånn nemlig, men ikke satt opp platene ennå... Får vel slenge dit noen flere lekter da... Greia var at jeg ikke ville ha lektene for nære spottene, pga av ev. brannfare... Men jeg får vel pusle litt så jeg allikevel oppfyller sikkerhetskravene. Takk for svaret!

Men du har vel pottor? Reglarne kan ligge tett inntil pottorna uten risiko.

jon_h skrev:
Men du har vel potter? Reglene kan ligge tett inntil pottene uten risiko.
Nei, har ikke potter... Det er ren betong oppover (er en leilighet) så det burde ikke være nødvendig med potter?! Men det kanskje er smartere, med tanke på reglene... hvilken diameter skal pottene ha?

Du kan jo ha plåtregel i taket.
Pottorna finnes i ulike størrelser.

Mvh Putte

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.