Hei,
dette med å renovere vegger er ganske nytt for meg, og jeg har noen spørsmål jeg håper noen kan svare på.
Jeg renoverer nå et rom der det sitter Tretex-plater. I et annet rom har jeg prøvd å sparkle (ingen kalasopplevelse på Tretex) og i et annet rom har jeg satt opp renoveringsgips oppå (bedre opplevelse, men en hel del ekstraarbeid med lister osv.).
Denne gangen har jeg landet på å rive ned dritten siden jeg har begynt å bli ganske lei av å kjempe med det, og i stedet sette gipsskiver av standardtykkelse (ikke renoveringsgips).
Når jeg begynte å dra ut spiker og rive ned de første platene mot ytterveggen, oppdaget jeg at det sitter en reflekterende plastfilm (tenk aluminiumsfolie) mellom Tretexen og råsponten. Da ble jeg litt usikker, og mine nybegynnerkunnskaper ble straks blottlagt.
Jeg antar at jeg vil beholde denne filmen (gjetter på at det er en slags dampsperre?).
Men spørsmålet er da hvordan den er festet og om jeg i stedet for å dra ut spiker heller burde slå dem inn etter å ha fått bort platene? Jeg tenker at hvert spikerhull (og ja, det er mange, det er jo Tretex…) har brutt denne sperren?
Dessuten har jeg ikke helt funnet ut hvordan selve filmen er festet, og jeg blir litt bekymret for at den skal løsne i samme øyeblikk som jeg drar ut de siste spikerne.
Kan noen gi en nybegynner litt råd, tips og hjelp her?
Etter å ha sovet på det så har jeg nå begynt å tenke på om det kanskje finnes noen passende tape eller lignende som kan brukes for spikerhullene muligens?
Det pleier jo ikke å bli hermetisk lukket av plastfolie i veggene. Det finnes alltid skjøter og små hull. Det vil jo bli nye hull når du skrur opp gipsen også. Det går selvfølgelig an å teipe hullene. Men jeg ville ikke vært så bekymret for gamle spikerhull.