Jeg har prøvd å dekke til noen spikerhull i gulvlister og karmer med latexfug. Men jeg synes det blir så klissete. Så at husleverandøren brukte en slags tip-ex eller lignende.
Finnes det noe bedre alternativ til latexfug som ligner tip-ex eller kanskje en hvit merkepenn eller lignende? Noe som ikke klistrer så mye eller dekker mer enn bare spikeren eller hullet det skal dekke.
Det handler om teknikk, det går helt utmerket å fikse det med latex. Man trykker i hullet og drar til med fingeren så tar man papir og fjerner alt unntatt i hullet, ikke noe som helst kliss og hullet fylt. Ta noen lister og øv på så lærer du deg.
Ikke ha latex hvis du ikke har tenkt å male over. Ser fint ut når det er nygjort, men det blir fullt av støv etter hvert og ser forferdelig ut. Men det hadde du kanskje tenkt på.
Sitter de dypt inne kan du legge på en bit malertape, trykke hull med f.eks. skrutrekker og så trykke inn latex, fjerne tapen og glatte til med fingeren. Små dype hull er tricky siden det blir en del på utsiden.
Når det har tørket kan man forsiktig skjære bort overflødig med et blad til en brytebladskniv, vær forsiktig med malingen bare...
Hvitt voks på penn er supert! Hvitt enn latexfug dessuten. Gni på voks og tørk av med klut/papir ca. 3 sek per hull.
[bilde]
Fungerer denne også hvis dykkerter er spikret ganske dypt? Går det å fylle hullet med voksen fra pennen? Vurderer å kjøpe en sånn for å slippe å holde på med latex (lei av det).
Fungerer denne selv om dyckerten er spikret ganske dypt? Går det an å fylle hullet med voksen fra pennen? Vurderer å kjøpe en slik for å slippe å holde på med latex (lei av det).
Ja, den fyller hullet som blir etter dykkertpistolen, ikke nødvendig å male over etterpå. Voksen er ganske myk og lett å gni inn. Pennen koster rundt en hundrelapp og er kanskje ikke så veldig billig, men resultatet er mye bedre enn latexfog.
Mine snekkere sa at de hadde en flaske med vanlig tippex til spikerhodene.
Jeg tok en listbit og dro ned til malingsbutikken så de leste av hvilken farge det var og så fikk jeg en liten boks med hjem, sammen med en fin pensel ble det kjempebra.
Jeg har dog spikret mine lister for hånd og bruker ikke latex til noen spikerhoder.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.