Skal bygge en veggfast hylle i 16mm mdf og lurer på om det er greit å ikke male gavlene på den utsiden som ikke synes. Man hører jo av og til at plate materiale kan slå seg om den males bare på den ene siden. Usikker på om det gjelder også litt tykkere dimensjoner. Og det burde vel holde med kun grunning i så fall?

Mdf pleier å være formstabil så lenge den ikke utsettes for fukt. Og da er det snarere at den svulmer opp og mister formen enn at den slår seg. Det skal ikke være et problem å male bare én side.

A Alko skrev:
Skal bygge en veggfast hylle i 16mm mdf og lurer på om det er ok å ikke male gavlene på den utsiden som ikke synes. Man hører jo noen ganger at plate materiale kan slå seg om det males bare på den ene siden. Usikker på om det gjelder også litt tykkere dimensjoner. Og nok burde det vel holde med kun grunning i så fall?
Mine egentillvirkede foringer i 19 mm mdf er ikke malt på begge sider. Det finnes ingen tendens til at de skulle slå seg. Derimot angrer jeg på at jeg ikke malte begge sider på mitt 27mm tykke limtre-skrivebord, for der ser jeg en klar slåing.

• Liker
Xena
  • Laddar…
P
Mdf slår seg skikkelig, det er bare å se på den ytterste/øverste platen i bunten i snekkeren. Men ting som er bygget sammen med korte avstander mellom stag, hylleplan osv. klarer seg som regel bra.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.