Holder på å renovere en sekelskiftesbolig som gjennom årene har gjennomgått en del moderniseringer, sist på 80-tallet. Tanken er å gjenopprette deler av sekelskiftescharmen og reintrodusere litt snekkerglede i huset i form av allmue listverk.
Har imidlertid oppdaget at det var lettere sagt enn gjort å få tak i listverk av sekelskiftesnitt i Stockholm-området. Jeg er blant annet ute etter gerikter og sokkellister i bredden 120mm ca. Det ser imidlertid ut til å være mulig å få tak i lister via hjemlevering fra diverse høvlerier i landet. Dog spiser den store fraktkostnaden opp mye av budsjettet, spesielt hvis man, som jeg, ikke hadde tenkt å finne ut nøyaktig hvor mye list av alle forskjellige sorter man trenger til hele huset og bestille alt samtidig, men i stedet handle litt etter litt etter hvert som behov oppstår.
Finnes det virkelig ikke noe høvleri i nærheten av Stockholm hvor man som privatperson kan dra og handle listverk over disk? Panel & List på Tomtebogatan innenfor tollene finnes jo, men prisnivået de har for sine lister egner seg heller for komplettering enn omlisting av et helt hus.
Tar gjerne imot tips på hvor det går å handle listverk i sekelskiftesstil i Stockholm-området, gjerne direkte fra høvleri.
Når du har funnet det du vil ha og har artikkelnummer etc., ringer/eposter du bare til nærmeste byggevarehandel og ber dem skaffe det for deg. Det er spesielt ikke noe problem med de byggevarehandlerne som jobber med proffkunder. Skal du ha litt større volumer så ber du om å få en god rabatt også.
Sekelskifte.se hadde vært kanon men de lagerfører ikke lister uten leverer via postordre. De kan dog ha mindre partier i butikk om man har flaks oppgir de.
Om du er litt smart så sjekker du hva de har for leverandører. Bauhaus kjører f.eks. Moelven, Woody og XL-bygg kjører EHL prolist. Så sjekker du respektive leverandørs nettsider, f.eks.:
[lenke]
[lenke]
Når du har funnet det du vil ha og har artikkelnummer etc. ringer/mailer du bare til nærmeste byggevarehus og ber dem ta det hjem for deg. Det er spesielt ikke noe problem med de byggevarehus som jobber med proffkunder. Skal du ha litt større volumer så ber du om å få en god rabatt også.
Har ikke funnet allmogefoder og sokler i bredder på 120mm i vanlige byggevarehus. Har du?
Er ute etter denne stilen:
[bilde]
Hei! Her nede i Sörmland finnes det en hel drøss med høvlerier som lager sine egne sokler/foder i bredder fra 70 mm opp til 145 mm. Jeg handler mye av listene mine på Bettna Sag i Bettna (mellom Nyköping og Katrineholm. Tar ca 1,5 t fra Sthlm men den kostnaden tjener du raskt inn. Gå inn på Bettnasag.se og se på "Profiler". Alt har de hjemme i ulike lengder.
Det er akkurat et kjøpsted som Bettna jeg er ute etter. Ingen ockerpriser og velassorterte. Gjenstår å se om noen har tips om et sted som ligger nærmere enn 10 mil fra meg, ellers blir det kanskje en tur dit.