Hei!

Jeg har nettopp kjøpt et akvarium med benk (Akvastabil, 576 liter) og for at jeg skal få plass til en sump under, må jeg fjerne to skillevegger i midten og erstatte det med noe som tåler vekten.

Akvariet holdes delvis også oppe av sideveggene og bakveggen.

Jeg hadde tenkt å sveise sammen en rektangulær konstruksjon som jeg helt skyver inn i rommet, og deretter skrur jeg den fast i taket og i gulvet. Den blir altså hul, og da kan jeg ha en sump imellom (egentlig et akvarium).

Hadde tenkt meg firkantet rør av stål som måler 20X20 og kanskje 2 mm tykt. Lengden på konstruksjonen blir vel rundt 70 cm og 70 cm høyt. Jeg tenker å sveise det sammen slik at konstruksjonens "skinner" havner akkurat der det opprinnelig var ment at skilleveggene skulle stå.

Tror dere at dette vil holde? Jeg gjetter at den totale vekten vil bli rundt 700 kg, men jeg vil være helt sikker på at min idé holder :) Jeg gjør gjerne noe som tåler en hel del mer vekt så kan jeg sove godt om natten! Se bilde nedenfor. Takk for all input!

PS. Benken måler 160X60X70

• Planløsning av akvariumbenk med X-markerte skillevegger som skal fjernes. Justerbare føtter synlige på toppen for balansering.
Sist redigert:
1/3 av vekten per stålram blir det så 230 kg per ram da. Risikoen er knekk, men bør være rolig skulle dog gått opp en dimensjon...

• Liker
ReefJunkie
  • Laddar…
Du tenker altså å erstatte de stående sponplatene med to "hule" rammer?
Har jeg forstått det riktig da?

• Liker
ReefJunkie
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Du tenker altså å erstatte de stående sponplatene med to "hule" rammer? Har jeg forstått det riktig da?
Ja, akkurat slik hadde jeg tenkt meg. Edit: og rammene er sveiset sammen med hverandre.

Sist redigert:
G gusvo085 skrev:
1/3 av vekten per stålrøramme blir det så 230 kg per ramme da. Risikoen er knekking men bør være rolig skulle dog gått opp en dimensjon...
Takk for svar. Ja, det kanskje er best å gå opp en dimensjon. Jeg glemte å nevne i mitt første innlegg at rammene skal være sammen sveiset med hverandre.

Om de sitter sammen med hverandre får du en mye mer stabil konstruksjon! bygg rammen, legg på en plate og samle venner så du får en vekt på cirka 450 kg :) du øker jo holdfastheten mye med skråstag i bakkant, tenk bokhyllekryss.

• Liker
ReefJunkie
  • Laddar…
Har også et Akvastabil med samme lik dan bänk. Hva jeg har fått høre fra Danskerne er at de mellomveggene er løstagbare og bänken er dimensjonert for å holde vekten uansett.
Men er selv tvilende, så har tenkt en lignende løsning men bygge inn et rammefag med trelister.

Nysgjerrig på hvordan din bygging gikk.

S Stettler skrev:
Har også et Akvastabil med samme type benk. Det jeg har fått vite fra danskene er at mellomveggene er uttakbare og benken er dimensjonert for å holde vekten uansett.
Men jeg er selv tvilende, så jeg har tenkt på en lignende løsning men bygge inn et rammefag med trelekter.

Nysgjerrig på hvordan byggingen din gikk.
Det ville jeg aldri våget å ha flere hundre kilo som bare hviler på baksiden pluss venstre og høyre vegg. Det finnes jo ingenting foran som holder opp og hjelper til med å utjevne vekten. Så du gjør nok helt rett i å bygge noe ekstra for å holde opp. Just in case! :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.