Skal sette opp akustikkpanel i et rom og lurer litt på oppsettet.
To alternativer:
1 Dikt mot veggen.
2 Montert på lekter så det blir en luftspalte.
Hvilken variant demper lyden best?
To alternativer:
1 Dikt mot veggen.
2 Montert på lekter så det blir en luftspalte.
Hvilken variant demper lyden best?
Gitt at du bruker samme plate i begge situasjonene, vil det gi bedre funksjon med luftspalten forutsatt at platene ikke har hard bakside. Skal du bruke lekter og luftspalte og dermed øke byggehøyden, får du mer virkningsgrad per tykkelse hvis du fyller luftspalten med lydabsorberende materiale.Besserwissern skrev:
Hvilken type akustikkpanel har du tenkt å bruke?
Jeg hadde tenkt fibrotech. Klokt det der med å fylle hulrommet med noe.K knegolf skrev:Gitt at du bruker den samme platen i begge tilfeller så blir det bedre funksjon med luftspalten forutsatt at platene ikke har hard bakside. Skal du bruke lekter og luftspalte og dermed øke bygge-høyden så får du mer virkningsgrad per tykkelse om du fyller luftspalten med lydabsorberende materiale.
Hvilken type akustikkpanel har du tenkt å bruke?
Sjekk med produsenten om den er så pass tett at du kan fylle opp med rockwool eller lignende. I verste fall må du komplettere med akustikduk mellom rockwoolen og panelene slik at du ikke får ut steinullsfibrer i huset. Det blir en relativt billig forbedring kontra å bare ha hulrom bak panelene.
Hvor kjøper man akustikkduken?K knegolf skrev:
https://silentdirect.se/sv/products...ze3B8rQslsgMn_THNwbDoG0LZZ5R1qLwaAos0EALw_wcB
Her har du et eksempel der det går an å kjøpe i metervare. Jeg hadde først sjekket med produsenten av akustikkplaten om det i det hele tatt er nødvendig med tanke på at akustikkduken først og fremst brukes for å holde isolasjonen inne hvis man kler en spilevegg eller lignende. Med de panelene som du angav, gjetter jeg på at du ville klart deg uten akustikkduken.
Her har du et eksempel der det går an å kjøpe i metervare. Jeg hadde først sjekket med produsenten av akustikkplaten om det i det hele tatt er nødvendig med tanke på at akustikkduken først og fremst brukes for å holde isolasjonen inne hvis man kler en spilevegg eller lignende. Med de panelene som du angav, gjetter jeg på at du ville klart deg uten akustikkduken.
Klikk her for å svare