Hei!

Skal forbedre noen gjæringer på gulvlistene mine, dvs. dekke over visse sprekker der gjæringen ikke har blitt helt perfekt...

Skal jeg bruke latex eller akryl? Hvilke fordeler har hver type? Lettest å jobbe med?

Etterpå skal jeg male listene en gang til, så eventuell farge på fugen spiller nesten ingen rolle!

Takk for svar!

/ M

I min verden er akrylat= akryl + latex og lateksfug/akrylfug det samme. Men jeg er ingen maler...

Maveric77 skrev:
Hei!

....

Etterpå skal jeg male listene en gang til, så eventuell maling på fugene spiller nesten ingen rolle!

Takk for svar!

/ M
Male over fugene bør du også gjøre av den grunnen at akryl/latexfug blir stygg ellers, tiltrekker seg støv og flekker. Så det er ikke et alternativ å utelate malingen bare fordi fargen skulle være "riktig". Sørg for å dra over med en finger fuktet i litt såpe/oppvaskmiddelvann. Og la fugene tørke minst ett døgn selv om den kjennes tørr etter en time. Ellers får du stygge tørkesprekker i malingen.

/A

Kan det være så enkelt at det er samme ting...? Min hendige far snakker alltid om akrylfog og svigerbroren min som er snekker snakker om latex. Derfor trodde jeg at det var forskjellige ting, men med samme formål!

Nei, å utelate malingen er ikke et alternativ, tro meg! ;)

Jeg tror det er det samme.. En akrylfog betyr vel at den er hvit og overmalbar, latex tror jeg er mer gammeldags bare.

Nå har jeg vært på Beckers og handlet latexfog! ;)

Forskjellen ifølge personalet (og teksten på tuben) er at akryl kan man bruke inne og ute. Dessuten er den liiitt mer elastisk enn latex er.

Latex derimot kan kun brukes innendørs.

Dessuten tok de 60 kr tuben for lateksen og 112 kr tuben for akrylfugen... Så det ble den billige!

• Liker
Oskar Rönneman
  • Laddar…
Spinner videre litt om det er greit :)
Lurer på om noen vet hva som egentlig skiller billig og dyrt fra hverandre? For tapetsering eller der jeg vet at det skal males over (kun innendørs), så bruker jeg nemlig alltid Hornbachs 'egne' akrylmasse, 9.90 tuben er vanskelig å slå :D Ser man på merketuber så er jo prisene rundt de som nevnes ovenfor, en enorm forskjell spesielt om man skal ha 2-3-4 tuber.

Mulig at jeg fikk tak i gammel fugemasse hos Hornbach, men den beholdt ikke elastisiteten særlig lenge uten ble hard og smuldrete etter bare noen uker. Kan jo ha hatt uflaks og fått tak i enten gammelt eller noe som hadde blitt oppbevart i minusgrader.

Min erfaring er at de billigere alternativene krymper mer, dvs inneholder mer vann.

Legger inn et bilde her, om noen flere dukker opp på forumet på jakt etter svar på spørsmålet.

Nettside som sammenligner malingstetning: akryl og latex, med fokus på bindemiddel, kjemisk sammensetning, styrke og fleksibilitet.

• Liker
Mi Ti
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.