Skal plassere en 500-liters akkumulatortank i jordkjelleren vegg i vegg med fyrrommet. Gulvet består av løst grus og jord, ganske tørt. Hadde først bare tenkt å plassere tanken på en plate med markisolasjon. Ville det vært bra nok, eller bør jeg støpe 5 cm betong? Det handler i så fall om ca. 80 liter betong. Må underlaget pakkes på noen måte? Jeg har bare støpt litt under vedovnen før, det var gøy og ble bra, men ellers vet jeg ikke så mye om støping. Det jeg brukte da var hurtigtørrende finmørtel.

Eller holder det med å sette tanken på en 8-10mm plate kanskje? Eller et par I-bjelker kanskje...

D09
Jeg hadde gjort en seng av 16-32, pakket, plast og støpt 10 cm såfremt tanken har føtter og allerede er isolert

Ellers celleplast i støpingen og støpt en form som man kan feste opp med stålskinner og isolert

Er dog bare en hjemmefikser med alle dets begrensninger 😄

Armere

• Liker
Joak
  • Laddar…
D09 skrev:
Jeg hadde laget en seng av 16-32, pakket, plast og støpt 10 cm såfremt tanken har føtter og allerede er isolert

Ellers cellplast i støpingen og støpt en form som man kan lage opp med stålregler og isolert

Er dog bare hjemmefikser med alle dets begrensninger 
Du vil ha plast mellom drenerende laget og platen, noen spesielle grunner til dette?
Jeg står i ferd med å støpe i min jordkjeller for å ha et frisk gulv for hydropress og radonavskiller, og vurderer om jeg skal ha plast eller ikke.

For at dette ikke skal bli en regelrett kapring av tråden må jeg nok råde TS til å drenere, på med makadam, og støp en plate over hele gulvet.
I mitt tilfelle skal jeg ikke ha noen cellplast siden jeg vil at jorden skal holde jordkjelleren over frysepunktet, og det kommer ikke dit noe som gir noe spillvarme, men du vil kanskje ha det varmere enn så?

Det luter mot at det blir støping, faren min hjelper meg. Han har holdt på en del, men kan ha litt egenrådige ideer av og til.
Rommet kommer til å huse en eller to akkumulatortanker som plasseres innerst. Resten vil bli brukt som mørkerom, så det vil bli oppvarmet.

Jeg lurer bare på hvordan det skal gjøres. Skal jeg grave ut to dm av grusen, legge 10 cm styrofoam og støpe 10 cm oppå det med et armeringsnett i? Eller trenger jeg å ha type singel e.l. i bunnen?

Hva kan materialet koste for 6m2 hvis man handler på Byggmax? Det går vel med 600 liter betong, antar jeg.

Om det er godt pakket under så hadde jeg måket bort en plan overflate, lagt isodrän, deretter celleplast og så støpt. Isodrän for å få kapillærbrytende, men et underlag som ikke beveger seg. Alternativet er å måke bort en overflate større enn hva tankene trenger, for at det ikke skal bevege seg etterpå, kanttype.

Har du planer om å støpe resten av gulvet i fremtiden?

Ja, det blir hele gulvet. Måke ut 3 dm, deretter 1 dm singel, 1 dm cellplast og 1 dm betong. Hva tror dere om det? Er det bedre med Isodrän?

D09
Tips er å bruke s200-klasse på celleplasten, fikser langtidslast bedre

D09
Hvorfor skuffe ut grusen, er det ikke bra om den kommer opp litt fra bakken? :)

Andreas_H skrev:
Jo, det blir hele gulvet. Du må grave ut 3 dm, så 1 dm singel, 1 dm celleplast og 1 dm betong. Hva tror dere om det? Er det bedre med Isodrän?
Ah, da er det jo bare å kjøre på med makk og deretter celleplast. Enklest mulig. Jeg forsto det først som at du bare ville støpe under akktankene, derfor risikoen for ras av makken.

Makk? Makadam? Grus 16-32, kan det være noe? En sa at jeg kunne ha grus 0-16 å blande betong av, og at det ikke ble store stygge steiner på overflaten, hva tror dere om det?

D09
Andreas_H skrev:
Makk? Makadam? Grus 16-32, kan det være noe? En sa at jeg kunne ha grus 0-16 å blande betong av, og at det ikke i det hele tatt ble store stygge steiner på overflaten, hva tror dere om det?
Jeg er ingen betongekspert men jeg har bare brukt rent materiale når jeg har blandet ut betongen F.eks. 2-5, 8-16, 16-32 osv

( Kanskje funker med 0-18 også, ikke en anelse men det føles feil med tanke på 0 materialet )

Da har jeg ikke regnet med alt for fine overflater. Kan jo stikke opp en kant på en stein, typ grovstøpninger under murer osv :)

Kan man ikke helt enkelt plassere tanken på en lastpall?

pelpet skrev:
Kan man ikke helt enkelt stille tanken på en pall?
Og så gjøre om akkumulatortankens underlag om noen år?? Nei takk, ingen bra løsning.

En akkumulatortank skal stå på et ikke-ettergivende permanent underlag (betong=veldig bra) fordi det skal kobles til et antall rør av stål og/eller kobber til den, og de vil ikke ha noen bevegelser.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.