Skulle ønske å advare mot Beijers prissetting på trelast akkurat nå. Alt er mer enn dobbelt så dyrt som hos konkurrentene. Når man kommer hjem med 4stk 4,2 28x70 og oppdager at man har betalt over 400kr blir man ganske forbannet. Visst har prisen på trelast gått opp, men i min verden har noe gått galt her ved justeringen av prisene. Har forsøkt uten suksess å påpeke det for min lokale butikk.
En skjermdump av en nettside som viser en byggregel 45x120mm C24 hos Beijer, med pris 67 kr/LPM og totalpris 281,39 kr/stykk. Regel 45x120 mm i lys treverk, klar for kjøp i en nettbutikk. Viser prisen på 32,75 kr/m og tilgjengelighet for levering og henting i butikk.
 
  • Liker
t0tt3
  • Laddar…
Rickard.
Du sammenligner c14 i løpende lengder med c24 i faste standardlengder.
 
  • Liker
Prodigys
  • Laddar…
Og ja, det er visst prisforskjell med c12 og c24 men forklarer likevel ikke
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Du sammenligner c14 i løpende lengder med c24 i faste standardlengder.
For så vidt, og jeg vet at de er litt dyrere, men ikke mer enn dobbelt. Vis vedlegget 531392 Vis vedlegget 531392
Glespanel av tre, størrelse 28x70 mm, med tekst om pris og tilgjengelighet fra en byggevareleverandør. Glespanel 28x70mm treprodukt fra Beijer, brukes som underlag for inner- eller ytterpanel. Lengde 4200 mm, pris 24,10 kr per LPM.
 
Rickard.
Jeg pleier alltid å forhandle priser på Beijer da jeg vet at de tar høyde for bedriftsrabatter osv. Ikke 50% rabatt på trelast selvsagt, men tilstrekkelig mye for at det skal være verdt å droppe Byggmax er det som oftest. Nå virker mine Byggmax-priser å være mye dyrere enn dine, så det spiller nok også inn på hvorfor det blir slik for meg.

Mitt altan-stamme ble bygget med nærmest 0 spill, og den hadde garantert blitt dyrere om jeg kjøpte det på Byggmax med alt spill.

Med det sagt så har jeg avstått fra større byggeprosjekter i år, så jeg har ikke gjort noen sammenligning nylig, så det kan hende det er helt annerledes nå.

Ikke feil å advare så folk er oppmerksomme på hva de betaler for, men det gjelder å forstå hva man betaler for. Jeg betaler f.eks. gjerne litt ekstra for standardlengder til de fleste prosjekter.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jeg pleier alltid å forhandle priser hos Beijer da jeg vet at de tar høyde for bedriftsrabatter osv. Ikke 50% rabatt på trevirke så klart, men tilstrekkelig mye til at det skal være verdt å droppe byggmax er det som oftest. Nå viser det seg at mine byggmax priser er mye dyrere enn dine så det spiller nok også inn på hvorfor det blir slik for meg.

Min terrassebjelke ble bygget med i prinsippet 0 spill og den hadde garantert blitt dyrere om jeg kjøpte alt på byggmax med tanke på alt spill.

Med det sagt så har jeg avstått fra større byggprosjekter i år, så jeg har ikke gjort noen sammenligning nylig, så det kan være at det er noe helt annet nå.

Ikke feil å advare slik at folk er oppmerksomme på hva man betaler for, men det gjelder at man skjønner hva man betaler for. Jeg betaler f.eks. gjerne litt ekstra for standardlengder til de fleste prosjekter.
Enig, og det er derfor jeg dro til Beijer fordi jeg skulle ha 4,2 28x70, og det er usikkert hvilke lengder Byggmax har. Pleier å være +20% ikke 110%
 
Trodde det var allment kjent at Beijer har urimelig høye listepriser. Derimot gir de kraftig rabatt om man ber om tilbud, i hvert fall i min erfaring. Da jeg kjøpte materialet til garasjegulvet i fjor, fikk jeg ca. 40% rabatt bare ved å spørre om tilbud (ikke kunde fra før, og privatperson). Tror listeprisene var 44kkr og fikk tilbud på 24kkr. Byggmax skulle ha 27kkr for tilsvarende varer (men antagelig dårligere kvalitet). Ulempen er at man må be om tilbud på hver eneste ting man skal kjøpe (om man vil ha rabatt, vil det si), noe som kan bli litt latterlig om man bare skal handle litt for noen hundrelapper. Fikk i snitt 30-50% rabatt når jeg handlet hos dem i fjor. Når det gjelder trelast fra dem var jeg ikke så imponert, bestilte åser fra dem, 195x45 4.2m lange. Halvparten av dem var så vridde at de kunne selges som propeller... Fikk pengene tilbake, men bestilling av sutak, takstoler, etc ble fra annet selskap (NP Nilsson).
 
  • Liker
Rickard.
  • Laddar…
Merket det for noen måneder siden da jeg skulle bestille. Trodde det var en feil akkurat da siden de andre kjedene lå mer på linje prismessig, men så var altså ikke tilfelle. Lurer på hvordan de resonnerer eller om de har hevet rabattprisene til avtalskunderna for å unngå alle mindre kjøp. Da jeg for drøyt 5 år siden kjøpte litt material fra dem fikk jeg god rabatt på det meste unntatt akkurat treverket hvor jeg bare fikk 10% rabatt da de skyldte på dårlige marginer.

Prismessig havnet man omtrent likt som listeprisene på byggmax, men Beijer har jo et større sortiment hvilket så klart er verdt en del.

Orker som regel ikke lenger be om priser, mer behagelig å klikke hjem ting på nettet på stedet med lavest listepris. Noen ganger kan man til og med få dem til å pakke det man har bestilt og dra og hente kostnadsfritt.
 
J JSten skrev:
Trodde det var allment kjent at Beijer har usedvanlig høye listepriser. Derimot gir de kraftig rabatt om man ber om tilbud, i hvert fall etter min erfaring. Da jeg kjøpte materialet til garasjeplaten i fjor, fikk jeg ca 40% rabatt ved bare å spørre om tilbud (ikke kunde fra før, og privatperson). Tror listepriser var 44kkr og fikk tilbud på 24kkr. Byggmax skulle ha 27kkr for tilsvarende materialer (men trolig dårligere kvalitet).
Ulempen er at man må be om tilbud på hver eneste ting man skal kjøpe (hvis man vil ha rabatt, det vil si), noe som kan bli litt latterlig hvis man bare skal kompletteringshandle for et par hundre. Fikk i snitt 30-50% rabatt når jeg handlet av dem i fjor.
Når det gjelder trelast fra dem, ble jeg ikke så imponert, bestilte hanebjelker fra dem, 195x45 4.2m lange. Halvparten av dem var så vridde at de burde selges som propeller... Fikk pengene tilbake, men bestilling av rupanel, takstoler, etc. ble fra annet selskap (NP Nilsson)
Har også hatt en del propellregler fra Beijer, og det er ganske irriterende, men det er i det minste mulig å returnere. Byggmax aksepterer ikke returer på trelast, så får man en planke som vrir seg etter man har plukket den, får man leve med det.

Er også enig i at det er besværlig med kompletteringskjøp hos Beijer, og unngår det ofte. Er det ikke hast, bestiller jeg mange småting online, er det hast så blir det Beijer som siste utvei.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.