Skulle gjerne omplassere en antennekabel, dette i en yttervegg. På innsiden så vet jeg ikke om jeg har lyst til å løsne platen... men hva har jeg for alternativ.. å løsne en planke på utsiden av huset og dra den der og bore hull inn... men da får jeg jo ikke innfelt boks..
finnes det flere alternativer mon tro?
Det finnes et stikkontakt trukket dit, kan man utnytte det på noen måte? Er vel ikke bra å legge antenne sammen med el - forstyrrelsesrisikoen...
Eller er det bare å bite i det sure eplet og løsne plate og gjøre riktig? Det er jo anledning nå for skal tapetsere om der uansett. Bare at det er masonittplate nå og vil vel krangle som bare det å få tak i en ny da det ikke er moderne...
finnes det flere alternativer mon tro?
Det finnes et stikkontakt trukket dit, kan man utnytte det på noen måte? Er vel ikke bra å legge antenne sammen med el - forstyrrelsesrisikoen...
Eller er det bare å bite i det sure eplet og løsne plate og gjøre riktig? Det er jo anledning nå for skal tapetsere om der uansett. Bare at det er masonittplate nå og vil vel krangle som bare det å få tak i en ny da det ikke er moderne...
Hvorfor ikke sende signalet trådløst?
Jeg har selv "flyttet videre" signalet via loftet. Der ligger min kabel. Så går den ned i hjørnet og fortsetter under kledningen. I hjørnet er den dekket med tapeten.
Jeg har selv "flyttet videre" signalet via loftet. Der ligger min kabel. Så går den ned i hjørnet og fortsetter under kledningen. I hjørnet er den dekket med tapeten.
Ja. Se her.Yrrol skrev:
http://www.schneider-electric.se/produkter/products.asp?GroupString=|502|&BrandID=2&ID=344
"Rotdosa for komplettering i regelvegger
Eljo Rotdosa er uten stusser for å kunne ettermonteres i regelvegger. Med to festebøyler spennes dosen fast mot baksiden av veggplaten. Er veggen isolert gjøres rørtrekningen hensiktsmessig med VP-rør, som kobles til dosen med flexslange."
Selv har jeg antennekabelen trukket rett ned på utsiden av trefasaden. Der (rot)boksen sitter er det boret hull ut gjennom ytterveggen for antennekablene. Enkelt og fungerer bra. For sikkerhets skyld er det fylt med litt isolasjon i boksen.
Og hvordan går du ut med kabel fra ROT boks gjennom ytterveggen? Via Vp rør eller uten? Hvordan beskytter du deg mot vann ved gjennomføringen?Roundup skrev:
Nja, det er vel slik at det ikke finnes noe beskyttelse mot vann, siden akkurat der jeg har mine hull er det ingen risiko. Men hvis det hadde vært risiko, hadde vel litt silikon funket. Personlig synes jeg det virker mer arbeid enn nødvendig å trekke kabelen på innsiden av ytterveggen, men det kan jo avhenge av plassering og synlighet i det enkelte tilfelle.kamilenski skrev:
Om du har laminatgulv eller annet "klikk" system er det ingen problemer. Man bare sager til spalte under karmen. Kabelen kommer ikke til å synes!Roundup skrev:Nja, det er vel sånn at det ikke finnes noe beskyttelse mot vann, siden akkurat der jeg har mine hull er det ingen risiko. Men hvis det hadde vært risiko hadde vel litt silikon funket. Personlig synes jeg det virker mer arbeid enn nødvendig å trekke kabelen på innsiden av ytterveggen, men det kan jo avhenge av plassering og synlighet i det enkelte tilfelle.
Klikk her for å svare