Hei,

Vi holder på å sette opp en liten mur på 25m x 40 cm og har hittil lagt første rad med fix da dette var anbefalt av steinforhandleren. Vår grunnmur er ganske ujevn, så vi har prøvd å jevne det ut så godt vi kan med hjelp av fixen, men det finnes partier hvor man ser at det henger litt mer ned.

Nå er det snart tid for neste lag, og da er vår tanke å lime resten med PU700. Så vidt jeg forstår erstatter 1 flaske PU700 20 kg sement, så vi bør ikke trenge så mange til vår enkle, lave mur (akkurat nå har vi 5 i lageret).

Hvordan får jeg dette jevnt og pent nå? Så vidt jeg forstår skal man spenne opp muresnor? Men hvordan gjør man dette? Jeg mistenker at avstandene skal være korte, ellers må man spenne snoren altfor hardt? Jeg har sett en video hvor de har bygd opp med et par lag stein på hver side og så fester de muresnoren til disse steinlagene, lag for lag. Man kan si at de bygger opp 2 tårn først og så drar de rettesnor mellom disse tårnene som kanskje står 2 meter fra hverandre.

Og hvordan gjør jeg når teglsteinen går langt over/under snoren? Jeg mistenker at steinlimet bare kompenserer for mindre forskjeller mellom steinene?

Slå ned pinner og spenn snoren mellom, avhengig av lengden så kanskje du må sette en pinne i midten. Første runden skulle ha vært spikrak, nå blir det nok vanskelig om du skal bruke lim, ellers må du bytte til fix der det er for lavt men da blir jo fugene ujevne.

Her er det hjelpemiddelet jeg snakker om:
[video]https://youtu.be/ExltDReEdno?t=92[/video]

Men det er altså staver man skal bruke, typ håndtak/kopper til raker og lignende? Hvor mange meter mellom hver stav kan være passende uten å få et heng på linen?

Jo, jeg prøvde å få det så jevnt som mulig, men kanten er åpenbart veldig ujevn, fugen går fra 2 cm (som ikke var enkelt med lim) til bare 1 mm. Til tross for at jeg har hatt 2 cm å jevne ut på, har det likevel blitt slik at det ikke er i vater på enkelte steder, dvs. boblen er noe utenfor markeringene. Alternativet er å legge lim et nivå til, men det tar enormt med tid å skal justere det med vater, ikke bare å slenge på. Dessuten vil fugene bli ujevne som du sier.

Egentlig er det bare et sted hvor det er synlig at det går ned i en grop, kanskje man kan legge lim akkurat der, men jeg mistenker at det faktisk slår mer enn 1 cm.

Slik ser den ene delen ut.

qtTxiT0.jpg
http://i.imgur.com/qtTxiT0.jpg

Det er med andre ord ganske vanskelig å komme til for å sette ned stenger. Første laget har jeg egentlig bare kjørt på frihånd og med lodd så klart. Det hadde imidlertid vært praktisk om man kunne bruke snor for de andre nivåene sammen med et lodd. Jeg vet jo allerede nå at muren sannsynligvis ikke vil følge tråden i høyden, men det gir meg et bedre bilde av situasjonen, kanskje kan man kompensere med fix på visse steder.

Når jeg satte plint for en carport så hadde jeg bare 2 kjepper på 8m
Du kan bruke hva du vil, spisset regel, skaft

• Liker
snowjim
  • Laddar…
Tror det blir vanskelig å sette noen staver i bakken her MEN det burde gå å bruke skrutvinge og skru fast noen pinner i eksisterende stein selv om de er runde i forkant (rundhogde).

Får prøve det :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.