2.006 lest ·
13 svar
2k lest
13 svar
- Å innrede en overetasje, AKUTTHJELP SØKES! ;)
HEI!
Jeg og min samboer skal begynne å bygge et 1 1/2-plans hus, villa Västervik fra Smålandsvillan, med uinnredet loft. Trappen og åpningen er klar, og rør for el og vann er ført opp til trappen.
Vi skal gjøre resten selv, med hjelp fra et par slektninger (dyktige håndverkere). Toalettet skal vi vente med, men vi skal sette opp vegger til fire soverom, liten do, isolere mm.
Er det noen som vet hva det kan tenkes å koste?? Materialer, trekking av elementer og el, isolasjon mm????? :-/
Vi har bestemt oss, men vi må jo vite hva dette vil koste!!!
HJELP!!!
Jeg og min samboer skal begynne å bygge et 1 1/2-plans hus, villa Västervik fra Smålandsvillan, med uinnredet loft. Trappen og åpningen er klar, og rør for el og vann er ført opp til trappen.
Vi skal gjøre resten selv, med hjelp fra et par slektninger (dyktige håndverkere). Toalettet skal vi vente med, men vi skal sette opp vegger til fire soverom, liten do, isolere mm.
Er det noen som vet hva det kan tenkes å koste?? Materialer, trekking av elementer og el, isolasjon mm????? :-/
Vi har bestemt oss, men vi må jo vite hva dette vil koste!!!
HJELP!!!
I rent matrial så titt i byggmax prislista og regn ut det hele på et omtrent. Så legger du på ca. 20% for uventede kostnader så havner du rimelig nært ifølge mine erfaringer. Grunnen til at jeg bruker byggmax priser er at de er lett å finne og er man litt tøff og forhandler med andre byggmarkeder pleier man å få omtrent samme priser der også. El og vvs har jeg ingen aning om.
Vi har 90 kvm på vår overetasje. Det har kostet ca 150'000 for materialet (ex bad, ex ekstra vindu). Dette er inkludert sparkel, maling, dører, parkett, eikelister, elementer.
Vi har gjort alt arbeidet selv inkl rørleggerarbeid og el. Isoleringen leide vi bort selvsagt, noe jeg anbefaler. Det tok ca 5 år å bli ferdige (badet gjenstår selvsagt).
Hadde vi kjøpt innredet overetasje da vi kjøpte resten av huset ville vi ha gitt 300'000 for 6 år siden. Med fasit i hånd burde vi ha bekostet dette. Årsaken er at vi da hadde hatt overetasjen for 6 år siden. Alle timer brukt er kanskje verdt 150'000 skattede penger, men bare kanskje.
/CC
Vi har gjort alt arbeidet selv inkl rørleggerarbeid og el. Isoleringen leide vi bort selvsagt, noe jeg anbefaler. Det tok ca 5 år å bli ferdige (badet gjenstår selvsagt).
Hadde vi kjøpt innredet overetasje da vi kjøpte resten av huset ville vi ha gitt 300'000 for 6 år siden. Med fasit i hånd burde vi ha bekostet dette. Årsaken er at vi da hadde hatt overetasjen for 6 år siden. Alle timer brukt er kanskje verdt 150'000 skattede penger, men bare kanskje.
/CC
Nå må du vel ha tatt i så du kaster opp??lastkaj skrev:
Jeg har selv aldri gjort innredet en loft.... Men i mine ører høres det ut som fantasibeløp... Jeg synes at 100 000-200 000 kr høres mer realistisk ut..
Moderator
· Stockholm
· 57 839 innlegg
Men det er vel om man leier det bort?
Det var kanskje mellom hodet og kneet i stedet for tommelen og pekefingeren.Stefan_h skrev:
Det finnes jo ingen kvadratmeter angivelse til å begynne med så det åpner jo opp ganske mye.
Gulvspon pluss billig laminat blir jo f.eks. ca 120 kr m/2 mens parkett havner på 320 så visst blir det store forskjeller. En innervegg kan man jo sette opp for rundt 100-130 kr meteren uisolert. Så er det jo spørsmålet om antallet dører og prisen på disse osv....
Gulvspon pluss billig laminat blir jo f.eks. ca 120 kr m/2 mens parkett havner på 320 så visst blir det store forskjeller. En innervegg kan man jo sette opp for rundt 100-130 kr meteren uisolert. Så er det jo spørsmålet om antallet dører og prisen på disse osv....
fikse en overetasje går på rundt 5-6000 spenn kvadraten omtrent. Om man skal legge opp el, varme og nye overflater... Sleng på 5000 til/kvadrat for eventuelle våtrom... Bortleid og ferdig... Materialkostnaden ligger et sted rundt halvparten av denne kostnaden omtrent...
Det er ikke så vanskelig å regne ut faktisk. Jeg skal prøve å liste opp alt materialet vi har kjøpt til vår overetasje, deretter trenger du bare å velge kvalitet, mengde og sjekke prisene på dette, alternativt levere listen til en byggvarehandel og be om et tilbud på materialet.
Jeg går ut fra at dere kun har trapp opp og kun isolasjon i bjelkelaget samt ingen innervegger. Balansert ventilasjon med varmepumpe og har tenkt å ha vannradiatorer på overetasjen.
Avløp og ventilasjon:
* Avløpsrør fra avlufting til toalett samt dusjbrønn
* Ventilasjonsrør fra varmepumpe til bad
* Vannledningsrør fra varmepumpe til bad
* Vannledningsrør fra varmepumpe til alle radiatorene og tilbake til varmepumpen
* Alle koblinger
* Shunt for å kunne regulere vanntemp til radiatorene på overetasjen
* Luftventil bad
Gulv:
* Gulvsponplater
* Parkett underlagsplast (kommer ikke på det riktige navnet)
* Parkett
* Lister
Tak:
* Salingsvirke
* Trelekt til luftspalte
* Masonittplater til luftspalte
* Diffusjonssperre (plast)
* Isolasjon (blåses på plass av firma)
* Glispanel cc30
* Takkgips
El:
* Vegg, tak og koblingsbokser
* El-rør
* Kabel 3*400m
* Koblinger
* Kontakter og uttak
* Spotter?
Yttervegger:
* Isolasjon x2
* Ekstra horisontale lekter
* Glispanel cc30
* Gips
* Vinduomramming
* Vindusbrett/stein
Innervegger:
* Vegglekter cc60 (merk at det går åt ekstra ved dører samt hjørner samt oppe og nede på veggen)
* Isolasjon
* Gips
* Innerdører
* Dørhåndtak
* Terskler
* Tak-, dør- og ev. vinduslister
Bad:
* Ekstra gulvlekter cc30
* Dobbel vegggips
* Gulvgips
* Flytende sparkel
* Primer
* Tetningsmasse
* Fliser
* Kakel
* Dusjkabinett
* Toalett
* Servant
* Blandebatteri
* Baderomsskap
* Håndkletørker
Diverse:
* Spiker
* Stifter
* Karmhylser
* Gips- og gulvsponskruer
* Trelim og montasjelim
* Verktøy (Dette kan bli en veldig dyr post om du skal gjøre alt arbeid selv)
* Fugeskum
* Glassfiberremse/papirremse
* Sparkel
* Maling
* Latex
* Flislim og fugemasse
/CC
Jeg går ut fra at dere kun har trapp opp og kun isolasjon i bjelkelaget samt ingen innervegger. Balansert ventilasjon med varmepumpe og har tenkt å ha vannradiatorer på overetasjen.
Avløp og ventilasjon:
* Avløpsrør fra avlufting til toalett samt dusjbrønn
* Ventilasjonsrør fra varmepumpe til bad
* Vannledningsrør fra varmepumpe til bad
* Vannledningsrør fra varmepumpe til alle radiatorene og tilbake til varmepumpen
* Alle koblinger
* Shunt for å kunne regulere vanntemp til radiatorene på overetasjen
* Luftventil bad
Gulv:
* Gulvsponplater
* Parkett underlagsplast (kommer ikke på det riktige navnet)
* Parkett
* Lister
Tak:
* Salingsvirke
* Trelekt til luftspalte
* Masonittplater til luftspalte
* Isolasjon (blåses på plass av firma)
* Glispanel cc30
* Takkgips
El:
* Vegg, tak og koblingsbokser
* El-rør
* Kabel 3*400m
* Koblinger
* Kontakter og uttak
* Spotter?
Yttervegger:
* Isolasjon x2
* Ekstra horisontale lekter
* Glispanel cc30
* Gips
* Vinduomramming
* Vindusbrett/stein
Innervegger:
* Vegglekter cc60 (merk at det går åt ekstra ved dører samt hjørner samt oppe og nede på veggen)
* Isolasjon
* Gips
* Innerdører
* Dørhåndtak
* Terskler
* Tak-, dør- og ev. vinduslister
Bad:
* Ekstra gulvlekter cc30
* Dobbel vegggips
* Gulvgips
* Flytende sparkel
* Primer
* Tetningsmasse
* Fliser
* Kakel
* Dusjkabinett
* Toalett
* Servant
* Blandebatteri
* Baderomsskap
* Håndkletørker
Diverse:
* Spiker
* Stifter
* Karmhylser
* Gips- og gulvsponskruer
* Trelim og montasjelim
* Verktøy (Dette kan bli en veldig dyr post om du skal gjøre alt arbeid selv)
* Fugeskum
* Glassfiberremse/papirremse
* Sparkel
* Maling
* Latex
* Flislim og fugemasse
/CC
Klikk her for å svare