Hei!
Skal lage et rom på ca. 4x2m under jorden.
Avhengig av hvor mye isolasjon mm. som kommer til å være nødvendig for taket, kanskje 170mm av kaldkjelleren vil være over bakken og likevel få 2m takhøyde )
  • Veggene er planlagt murt med 190mm leca-blokker samt legge puss på innsiden og utsiden.
  • Utsiden kommer minst to sider til å isoleres med en drensskive - 200mm (Isodrän / Pordrän / Optidrän?)
  • Utenpå isoleringen av yttervegger kommer Optidrän til å legges (forhindrer fukt utenifra og inn)
  • Gulvet planlegger jeg å støpe (100mm), samt vil bli isolert med XPS-isolasjon - 150mm - 250mm?
  • Taket er mer usikkert (vurderer å valme taket (100mm betong?) - riktig eller feil?
Sender en skisse. Det grønne området er der vår kaldkjeller er planlagt.

Planløsning som viser forskjellige områder av et hus, inkludert en ny planlagt kjeller merket i grønt. Retningsanvisning inkludert.
Spørsmålene er ganske mange.
Men hvilke parametere er viktige å oppnå?
  • temperatur?
  • fuktighet?
  • luftombytte?
  • eller?
Temperatur.:
Gulv og yttervegger synes jeg er bra ifølge ovenstående, men innervegger?
Skal isolasjon plasseres innenfor eller utenfor veggene?
Innenfor / utenfor taket?
tykkelse?
Kan det bli for mye isolasjon?
Dels vil jeg at kulda skal holdes inne, men ønsker ikke å kjøle ned rommene ved siden av.
Eller om vinteren vil jeg beholde varmen og om sommeren holde ute varmen.

Ventilasjon
Ventilasjon er viktig (tror jeg) - men hvordan skal luftventilene plasseres?
Høyt / lavt eller begge deler?
Type ventiler?
Selvtrekk / vifte-styrt?

Fuktighet
Er risikoen stor for at det blir for fuktig eller for tørt?
Løsning?

Løsning - temperatur?
Har tenkt om det ville hjelpe å legge et avløpsrør 110mm (i et sikksakk mønster) under gulvet, (rommet ved siden av) - ville større/mindre dimensjon bli bedre?
Sette ev. en vifte og nyttiggjøre seg jordvarmen for automatisk regulering av temperaturen. (dum idé?)

Løsning - ventilasjon?
Vurderer en ventil på hver sin kant - eller blir en ventil gjennom taket best? (eller alle steder?)
Skal ventilene / en ventil? plasseres høyt eller lavt?
Vil ventilasjonen få en forbedring om et rør 110mm skulle legges på 1,5m dybde under bakken samt 10-15 meter langt - før åpningen når markoverflaten?

eller ville disse rørene bli et tilholdssted for småkryp?

Taket vil bli dekket av bl.a. Takpapp (men kanskje må dekkes med blikk (grå?) for jeg vil ikke ha et svart tak. - spesielt om sommeren)

Alle ideer / erfaringer / tips er velkomne. :cool:

C
A Albireo skrev:
Dels vil jeg at kulden skal holdes inne, men vil ikke kjøle ned rommene ved siden av.
Hvor kommer kulden fra da?

Kanskje var litt klønete uttrykt :)
I det lille rommet ønsker jeg å ha "kaldt" (+4?) - men ønsker ikke at den temperaturen skal spre seg inn til det "halvvarme" rommet (+10?) ved siden av.

C
A Albireo skrev:
Kanskje det var litt klønete uttrykt :)
I det lille rommet ønsker jeg å ha "kaldt" (+4?) - men ønsker ikke at den temperaturen skal spre seg inn til det "halvvarme" rommet (+10?) ved siden av.
Nei, så langt var jeg med, men hva er det som gjør at rommet blir kaldt om det er isolert utvendig?

Ventilasjon?
Rommet ligger nesten helt under bakken?
eller???

Isoleres det ikke kommer det til å bli veldig varmt om sommeren? (litt vanskelig å si - synes jeg)

Derfor tenker jeg - hvorfor ikke legge et avløpsrør zig zag under isolasjonen av gulvet ved siden av
Der er det alltid noen + grader, bakken er sannsynligvis alltid fuktig.
Men vil det dannes vekst i luftrøret (mugg eller lignende)?
Kondens?
andre problemer?

C
A Albireo skrev:
Ventilasjon?
Et isolert og ventilert rom uten varme/kjøle-kilde vil holde mer eller mindre samme temperatur som tilluften, dvs. samme temperatur som kjelleren om du tar luften derfra, alternativt samme temperatur som uteluften om du tar den derfra. Hvilket sannsynligvis ikke gir deg det resultatet du er ute etter.

Derfor ville jeg ikke (varme-)isolere mot utsiden, annet enn muligens den delen som ligger over bakken.

Kondens og fuktproblemer er alltid en potensiell utfordring i kalde ventilerte rom, men jeg har egentlig ikke noen konkrete tips for hvordan du best bygger for å eliminere den risikoen.

Kjenner samme usikkerhet overfor visse deler av prosjektet.

Blir det for lite isolasjon, kanskje det går an å komplettere i ettertid (innvendig?). Skulle temperaturen synke under 0 og bakken fryser - blir det problemer med leiren som kommer til å løfte huset.. (derav isolasjon) Isolasjonen går sannsynligvis ikke an å fjerne i ettertid Det er duggpunktet som avgjør om det dannes kondens. Duggpunktet påvirkes blant annet av temperaturen (varm luft kan håndtere betydelig mer fuktighet enn kald luft) Er det mer fuktighet i luften enn luften kan håndtere, vil vann felle ut mot produkter / vegger / gjenstander og danne kondens. Derfor begynte jeg å leke med tanken om å hente "kulde" under gulvet - men mangler annen ventilasjon blir det sannsynligvis innestengt. Først tenkte jeg på å sirkulere luft under gulvet, men begynner å fundere på å sirkulere vann. Hvis innkommende luft kjøles ned under jord kommer den sannsynligvis kondensere i røret og det vannet som dannes må håndteres (på en eller annen måte) f.eks. via avløp (men røret under gulv ligger lavest) - Kan fungere med innkommende luft. Har sett på en billig FTX - Den kanskje kunne holde varmen ute og kulden inne - sommertid?

Rommet (ca 8m2 / 16m3) vil bli delt opp i to deler.
Den mindre delen vil inneholde "teknologi" som luftkompressor mm.
Den andre delen vil bli en "kaldkjeller" (om det lykkes).

Akkurat nå er planene å legge gulvvarmeslange (20mm) i slynger under gulvet / under isolasjonen, til en liten sirkulasjonspumpe som kobles til en kjøler (med vifte?) i rommet som skal holdes kaldt.
(målte grunnvannstemperaturen for noen uker siden til +2,7 grader).

Den ene ventilasjonen vil bli plassert lavt, dvs. med en helning fra uteluft gjennom jorden (silt) til rommet nær gulvet. (med en gulvsluk i nærheten for eventuell håndtering av kondens). Røret vil bli 5-6m. - Formentlig blir det et litt grovere rør 125mm eller 160mm eller....(langsommere luftstrøm) Akkurat nå vurderer jeg et PVC-rør. (Vet ikke om spiralrør begynner å ruste under bakken)
Hvilken retning luften vil trekke (ved naturlig trekk) vet jeg ikke, men det føles som om det om sommeren blir denne FRA-luft.
Om vinteren vil nok retningen snu? som TIL-luft
Vår / Sommer usikker retning.

I mellomveggen mellom rommene vil to åpninger settes, en høyt og en lavt.

Den andre ventilen vil bli plassert høyt i den andre enden av rommet.
Først tenkte jeg å sette inn en luftventil som automatisk reguleres med en bimetall. - (Åpen om sommeren og lukket om vinteren.) Men nå vurderer jeg en veggmontert FTX (tidligere nevnt). Kanskje vil den hjelpe til å stoppe temperaturforskjellen.
Om vinteren er ønsket å beholde den lille varmen som finnes i rommet.
Om sommeren vil den forhåpentligvis holde varmen ute (dvs. få motsatt funksjon) samtidig som et luftskifte skjer.

Har ingen anelse om min strategi vil fungere. :D

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.