Hei!

Sitter og lurer på hvordan jeg skal få til min drømmegarasje som jeg holder på å bygge inne i vår låve. Har tidligere vært en enkelgarasje med 2250 i takhøyde, 3200 i bredde og 6000 i dybde, men nå holder jeg på å utvide for å få plass til begge bilene og litt ekstra. Låvens tak bæres i dag opp av A-takstoler som er festet i ytterkant på en liggende trelekt med dimensjoner 140x140 og med cirka 4 meters mellomrom med 200x200 søyler som står 1400 inn fra ytterveggene. På det området jeg nå har tenkt å bruke har taket 4 støttepunkter (2 par) foruten de i "ytterveggene".
Målbildet er å få hele rommet 9000x6000 uten noen bjelker som går mellom gulvet og taket. Har sett på å sette 3 stk limtrebjelker på 115X405x9000 for å bære opp alt men lurer på om det er nok. Vi kan få ganske så mye snø her oppe i nord. Yttertaket er kraftig tre, en slags barkbiter lagt i et puslespill og deretter lekter med platetak på.
Er det noen som har erfaring med noe lignende? Er det engang mulig å bygge som jeg har tenkt? Finnes det alternativer, type I-bjelke eller lignende?

/ Peter

Staffans2000
En primitiv, men fungerende metode for å lage "bjelker" er som følger: En lekt i bunnen + en lekt på toppen, disse sammenbindes med kryssfiner. Alt sammen med den glade amatørens overdimensjonering. Det blir sterkt som fy.

Har hørt at Kertobalkar er veldig sterke og ofte billigere enn limtre, men ikke i det hele tatt like pene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.