Lurer på om jeg kan sette 6mm gips på et eksisterende tak?
Det er slik at jeg har papptak i stuen og i soverommet har jeg typ rektangulære plater i taket, og det er i soverommet jeg tenkte å sette gips på det eksisterende taket og deretter sette opp en vev så det ligner et papptak!
Så nå lurer jeg på om det går å sette 6mm gips på det eksisterende taket?
Er litt ny på slikt!
Det er slik at jeg har papptak i stuen og i soverommet har jeg typ rektangulære plater i taket, og det er i soverommet jeg tenkte å sette gips på det eksisterende taket og deretter sette opp en vev så det ligner et papptak!
Så nå lurer jeg på om det går å sette 6mm gips på det eksisterende taket?
Er litt ny på slikt!
Jeg kan ikke tenke meg at det ikke skulle gå, under forutsetning av at du har noe å skru fast platene i. Men kan du ikke sette vev direkte på de eksisterende platene? Kanskje med en form for easy cover under om det er for mye struktur på platene.
Nei, jeg kan ikke sette veven på det eksisterende, blir veldig mye sparkel før i så fall antar jeg!
Kan man ikke både lime og skru?
Få opp dem hele, jeg tenkte låne en gipsheis!
Hva kan skje med gipsen om jeg setter opp den?
Kan man ikke både lime og skru?
Få opp dem hele, jeg tenkte låne en gipsheis!
Hva kan skje med gipsen om jeg setter opp den?
6mm gips har en tendens til å bøye seg om man ikke er veldig forsiktig.
Det samme skjer når man skruer, så er risikoen stor for at skruene går gjennom.
Det samme skjer når man skruer, så er risikoen stor for at skruene går gjennom.
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Jeg satte det i et av mine rom, det ble ikke bra! Kan ane en svak sprekk på to steder. Trolig har jeg fått inn for lite sparkel i kortendene til tross for skråskjæring.
(Trolig har jeg fått inn for lite sparkel i kortendene til tross for skråskjæring) Hvordan mener du nå? Er litt ny på dette som sagt!verktygsgurun skrev:
Satte 6 mm gips i alle rommene på loftet i forrige huset, ingen som helst problemer. Det gjelder bare å ta det litt rolig og metodisk så går det bra, bruk støtter når du setter opp gipsen i taket. Så er det bare å skru fast ordentlig.
Det kan være lurt å rive ned det pappspente taket for å forsikre deg om at det ikke finnes noen store ujevnheter over papptaket som sprenger gipsplatene.
Når gipsplatene er på plass er det bare å sette skjøteremser og sparkle nøye 2-3 ganger. Vev i taket kan være litt overkill etter min mening, det er ganske mye arbeid med det hvis man er uvant og utseendemessig skiller det seg ikke så mye fra å male direkte på gipsen hvis du ikke velger en strukturvev.
Den store fordelen med vev er at du får ytterligere et armeringslag mot eventuelle sprekkdannelser mellom gipsplatene.
Lykke til!
Det kan være lurt å rive ned det pappspente taket for å forsikre deg om at det ikke finnes noen store ujevnheter over papptaket som sprenger gipsplatene.
Når gipsplatene er på plass er det bare å sette skjøteremser og sparkle nøye 2-3 ganger. Vev i taket kan være litt overkill etter min mening, det er ganske mye arbeid med det hvis man er uvant og utseendemessig skiller det seg ikke så mye fra å male direkte på gipsen hvis du ikke velger en strukturvev.
Den store fordelen med vev er at du får ytterligere et armeringslag mot eventuelle sprekkdannelser mellom gipsplatene.
Lykke til!
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Når man gipser og støter gipsplatene mot hverandre blir det en skjøt - denne skjøten må sparkles - for å få inn noe sparkel må man fase av platene slik at glipen blir større og da kan man få inn sparkelen.Jensa1 skrev:
Jeg kommer nok til å legge på en microlit eller noe i mitt tak og male det om igjen.
Man lærer av sine feil...
Et tips er også å male de fasade/skårne kantene med en oljebasert grunning etter oppsett. Da minimeres risikoen for at kantene reiser seg når man sparkler/maler. Jeg har satt opp renoveringsgips i tak uten noen som helst problemer. Brukte en plateheis, og skrudde ganske tett i tretaket som satt under den spente pappen som jeg ville skjule.
Kanon takk for alle tips, blir ingen vev i taket bare å sette skjøteremser og sparkle og male det, gipshengeren kommer jeg til å bruke pluss at jeg leter etter et skruestopp til min skruetrekkere eller om jeg leier en slik som det finnes på og skruene sitter på bånd som magasinaktig(så slipper jeg å fikle med skruen ut av lommen)!klingstrom skrev:Satte 6 mm gips i alle rommene på overetasjen i forrige hus, ingen som helst problemer. Det gjelder bare å ta det litt rolig og metodisk så går det bra, bruk støtter når du setter opp gipsen i taket. Så er det bare å skru fast ordentlig. Kan være lurt å rive ned det pappspente taket for å forsikre deg om at det ikke sitter noen store ujevnheter ovenfor papptaket som sprekker gipsplatene.
Når gipsplatene er på plass er det bare å sette skjøteremser og sparkle nøye 2-3 ganger. Vev i taket kan være litt overkill etter min mening, det er ganske mye arbeid med det om man er uvant og utseendemessig skiller det ikke så mye fra å male direkte på gipsen om du ikke velger en strukturvev. Den store fordelen med vev er at du får ytterligere et armeringslag mot eventuelle sprekkdannelser mellom gipsplatene.
Lykke til!
Er det noe annet jeg bør tenke på før jeg monterer gipsen i taket, typ vinkler osv hvor begynner man med slikt?
Mye takk for alle svar
Jo det tenkte jeg på også, hvor begynner jeg når jeg skal sette opp den første gipsplaten?
Nå er det slik at jeg skal beholde de eksisterende taklistene så jeg setter gipsen mot dem, skal jeg bruke latex til de eventuelle sprekkene som blir mellom gipsplaten og listen?
Nå er det slik at jeg skal beholde de eksisterende taklistene så jeg setter gipsen mot dem, skal jeg bruke latex til de eventuelle sprekkene som blir mellom gipsplaten og listen?
Sørg for å ha en skåret kant (langsiden på gipsplaten) mot taklisten slik at du ikke får en "dal" der som du trenger å sparkle opp for å få det plant. Latex mot taklisten funker bra. Jeg ville satt microlith i taket også, men noen synes det er overkurs