Jeg oppdaget under oppussing av badet at veggsvillene i huset mitt er 65 x 45! Jeg skulle sette sviller 300 cc i stedet for som nå 600 siden jeg skal flislegge. Om jeg mot formodning skulle finne 65 mm sviller er det uansett problemer siden Roth veggjennomføring for PEX (som jeg har tenkt å bruke) er laget for 70 mm sviller.

Noen som har hatt lignende problem?

Hvis ikke, er det OK å sette 45 x 70 sviller med 45 siden på dybden, eller blir det for dårlig bøyestyrke?

Mvh

Du kan sette dem på tvers, det går fint. Ellers kan du alltid slenge inn dobbelt så mange 45x70, altså sånn at platen kun bærer på disse og at de sitter på 300-450 c/c, avhengig av hvilke plater du skal bruke.

Eller så setter du plywood og gips på de C/C 60 som du har nå

Visst, eller en annen treplate. Eller dobbeltgips. :)

Takk for de glade tilropene. Det får nok bli lekter på tvers.

Forresten har jeg fundert på en ting om dobbelgips. Burde ikke platene limes mot hverandre for å bli "dobbelt" så bøyestivt? Jo da, en viss friksjon er jo der, men kan det være tilstrekkelig? Det var ingen spørsmål til forumet egentlig, bare en stille undring. Man har jo knapt noe å fundere på nå midt i en baderomsrenovering. ;-) Jeg kommer tilbake når jeg har fått nye problemer. Det blir nok snart.

Nei, dobbelt så bøyestivt blir det om de bare festes uten samvirkning, og det er tilstrekkelig i dette tilfellet. Men selvfølgelig, om de hellimes og kan samvirke, blir det enda betydelig stivere, men dette trengs ikke i det hele tatt i dette tilfellet. Det er mer enn tilstrekkelig stivt med bare skrudde plater på c/c 600.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.