Jag bygger en glasveranda på 20 m2 i gammal stil och med gamla fönster etc.
Låglutande valmat tak med bandtäckt plåt. Svårt att få till luftspalt pga nockbalk och dessutom dålig skorstenseffekt pga den flacka lutningen.

Om jag köper träfiberisolering och variabel ångbroms - tror ni då att jag kan utelämna luftspalten helt och lägga isoleringen dikt an råspontens undersida?

Tänkte hålla isoleringen tunn - kanske 95mm. Använda glasverandan som 3-säsongs plus enstaka uppvärmningar med gjutjärnskamin vintertid.

Svårt att hitta bra info om detta.

Ja det går men du måste säkerställa att fukhalten i virket är låg och att du får ångbromsen riktigt tät

• Liker
plan-g
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ja det går men du måste säkerställa att fukhalten i virket är låg och att du får ångbromsen riktigt tät
Tack för svar!

Bygger yttertaket och väggar först och avfuktar sedan med avfuktare.

Hur håller man koll på fukthalten där uppe? Kanske borde installera någon givare när man ändå bygger...?

P plan-g skrev:
Tack för svar!

Bygger yttertaket och väggar först och avfuktar sedan med avfuktare.

Hur håller man koll på fukthalten där uppe? Kanske borde installera någon givare när man ändå bygger...?
Det finns givare du kan bygga in men behövs inte. Som sagt så behöver du se till att det är ordentligt torrt innan du bygger igen det.

• Liker
plan-g
  • Laddar…
U
Ja det går bra! Men se till att du inte får luftfickor någonstans i isoleringen tryck in det i varenda litet skrymsle och att ångbroms är helt tät, go crazy med tejpandet.

• Liker
plan-g
  • Laddar…
Gör det något om ångbromsen hamnar en decimeter nedanför isoleringen?

Jag har 220mm takbjälkar och 95mm isoleringen hamnar ju längst upp. Helst spänner jag ju ångbromsen på undersidan reglar.

Har du 10 cm över så har du väl plats för luftspalt?

U
P plan-g skrev:

Jag har 220mm takbjälkar och 95mm isoleringen hamnar ju längst upp. Helst spänner jag ju ångbromsen på undersidan reglar.
Varför isolerar du inte bara 220 istället?
ska du inte ha luftspalt är det viktigt att isoleringen verkligen ligger mot råsponten och inte sjunker efter något år.

Frerider
P plan-g skrev:

Ja uk regel sätts ångbromsen sedan glespanel till takbeklädnad.
Men alltid luftspalt emellan råspont och isolering, finns vissa tokiga som påstår att detta inte behövs men med vanlig isolering är det ett måste enligt mig.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.