346 lest ·
21 svar
346 lest
21 svar
LUBONYL PVC AVL Rör - fråga om datum
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 7 141 innlegg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 7.141 innlegg
Støpejern holdt/holder mye bedre enn eggeskallrørene, men der tror jeg det var omvendt. På slutten ble støpejernsrørene tynnere og dårligere, mens tidligere versjoner var tykkere og holdt lenger. 🤓 Følger en avløpskanal i USA (fyren ovenfor er i Sydney Australia) og der finnes det mengder med støpejernsrør fortsatt.AlfonsSnickare skrev:
Jeg leste litt mer og googlet ytterligere på eggeskall. Fikk frem at tykkelse og standard: Røret følger standarden SIS 326, hvilket innebærer at det er et godkjent, normalvegget avløpsrør dimensjonert for å klare marktrykk. Eggeskallrør forbindes oftest med tynnere, grå eller hvite rør fra 60-tallet som manglet denne materialstabiliteten.MultiMan skrev:
Så dette er forhåpentligvis en senere versjon?
Hobbyelektriker
· E
· 15 587 innlegg
Finns fortsatt godt om gamle støpejernsrør her også. noen i utmerket stand og vil holde et par tiår til, noen ga opp for tiår siden...mistenker at det avhenger av forskjeller i hva som finnes i vannet som skylles ned og detaljforskeller i innholdet i støpegodset, dette i kombinasjon.
Installeres fortsatt støpejernsrør i enkelte tilfeller pga brannsikringskrav, men ikke spør meg om detaljene.
Installeres fortsatt støpejernsrør i enkelte tilfeller pga brannsikringskrav, men ikke spør meg om detaljene.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 7 141 innlegg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 7.141 innlegg
Finnes meg bekjent ingen "senere versjoner". De ble brukt i 5-6 år eller noe lignende og så ble rør de som holder i mørkere grå farge eller oransje som vi bruker fremdeles, uten problemer.AlfonsSnickare skrev:
Jeg leste litt mer og googlet ytterligere på eggeskall. Fikk fram at tykkelse og standard: Røret følger standarden SIS 326, noe som innebærer at det er et godkjent, normalvegget avløpsrør dimensjonert for å tåle marktrykk. Eggeskallrør forbindes oftest med tynnere, grå eller hvite rør fra 60-tallet som manglet denne materialstabiliteten.
Så dette er forhåpentligvis en senere versjon?
Spør du AI skal du ikke stole på alt du leser, mye er feil.
Ja, eggeskallrørene var såklart godkjente når de kom og ble installert. Da visste man ikke om problemene ennå. PVC er et fantastisk materiale om det lages på riktig måte.
Fotografer rørene så vet du jo om det finnes noen problemer. Det koster ikke så mye.
Som jeg skrev så ble Lubonyl kjøpt opp på begynnelsen av 1980-tallet, så dine rør er fra byggeåret.
Kan själv!
· Trelleborg
· 20 087 innlegg
Vil huske at vi har lubonyl i huset, jeg gravde frem en strekning for å justere et bakfall. Holdt for skuffen frem til jeg nådde en skjøt, da sprakk det når jeg fikk tak i den.
Så jeg synes ikke de var så svake, har noen meter hengende på veggen i kjelleren også. Har ikke sprukket lekk.
Så jeg synes ikke de var så svake, har noen meter hengende på veggen i kjelleren også. Har ikke sprukket lekk.
Fotografen skrev:
Det finnes fortsatt mange gamle støpejernsrør her også. Noen er i utmerket stand og vil holde et par tiår til, mens andre ga opp for flere tiår siden...mistenker at det skyldes forskjeller i hva som finnes i vannet som skylles ned og detaljforskjeller i innholdet i støpegodset, dette i kombinasjon.
Det installeres fortsatt støpejernsrør i noen tilfeller på grunn av brannvernsforskrifter, men ikke spør meg om detaljene.
ok, da var det helt feil.MultiMan skrev:
Såvidt meg bekjent finnes det ingen "senere versjoner". De ble brukt i 5-6 år eller noe lignende, og så ble det rør de som holder i mørkere grå farge eller oransje som vi fortsatt bruker, uten problemer.
Hvis du spør AI skal du ikke stole på alt du leser, mye er feil.
Ja, eggeskallrørene var selvfølgelig godkjent da de kom og ble installert. Da visste man ikke om problemene enda. PVC er et fantastisk materiale hvis det produseres på riktig måte.
Noen skal komme og sjekke det, men bør jeg være bekymret eller fundersam? Alt spyler bra, ingen stopp, vannet beveger seg bra.
Klikk her for å svare