398 lest ·
21 svar
398 lest
21 svar
LUBONYL PVC AVL Rør - spørsmål om dato
Hei,
Jeg holder på å undersøke avløpsrørene i huset og har en fundering rundt tidslinjen for tidligere renoveringer. Ifølge dokumentasjonen ble gulvvarme installert her i 2003.
Når jeg nå inspiserer avløpsrørene ser jeg at merkingen på et av plastrørene er følgende som tar alt avløpsvann??:
LUBONYL PVC AVL 100 SIS 326 - 0436 N 9
Siden betegnelsen 0436 indikerer at røret ble produsert uke 36, 2004, oppstår det en del funderinger rundt hvordan arbeidet har blitt utført. Det virker jo logisk at man ikke legger nye rør etter at man har støpt inn gulvvarme i samme rom.
Mine spørsmål til dere er:
Er det et vanlig scenario at man byttet avløpsrørene under bakken/platen på et tidligere tidspunkt, og at det røret jeg ser fra 2004 er en del av den gjenværende installasjonen (f.eks. stående stam eller tilkoblinger over bakken) som ble gjort i etterhånd?
Samt hvordan skal resten av datobetegnelsen på røret tolkes? Hva står for eksempel merkingen N 9 for i denne sammenhengen, og bekrefter standarden SIS 326 at det dreier seg om et spesifikt godkjent mark- eller innendørs avløpsrør fra den tiden?
Takk for deres ekspertise og hjelp til å oppklare dette!
Jeg holder på å undersøke avløpsrørene i huset og har en fundering rundt tidslinjen for tidligere renoveringer. Ifølge dokumentasjonen ble gulvvarme installert her i 2003.
Når jeg nå inspiserer avløpsrørene ser jeg at merkingen på et av plastrørene er følgende som tar alt avløpsvann??:
LUBONYL PVC AVL 100 SIS 326 - 0436 N 9
Siden betegnelsen 0436 indikerer at røret ble produsert uke 36, 2004, oppstår det en del funderinger rundt hvordan arbeidet har blitt utført. Det virker jo logisk at man ikke legger nye rør etter at man har støpt inn gulvvarme i samme rom.
Mine spørsmål til dere er:
Er det et vanlig scenario at man byttet avløpsrørene under bakken/platen på et tidligere tidspunkt, og at det røret jeg ser fra 2004 er en del av den gjenværende installasjonen (f.eks. stående stam eller tilkoblinger over bakken) som ble gjort i etterhånd?
Samt hvordan skal resten av datobetegnelsen på røret tolkes? Hva står for eksempel merkingen N 9 for i denne sammenhengen, og bekrefter standarden SIS 326 at det dreier seg om et spesifikt godkjent mark- eller innendørs avløpsrør fra den tiden?
Takk for deres ekspertise og hjelp til å oppklare dette!
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 7 177 innlegg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 7.177 innlegg
Fargen og merkingen med Lubonyl PVC AVL gjør det svært sannsynlig at det er eggeskallrør fra tidlig 1970-tall. Byggeåret viser jo det også. Lubonyl ble kjøpt opp på begynnelsen av 1980-tallet så senere enn det kan det ikke være uansett.
Edit: Her har du det samme (bare i 70mm) bygget i 1967: https://www.byggahus.se/forum/threads/avloppsror.403497/
Edit: Her har du det samme (bare i 70mm) bygget i 1967: https://www.byggahus.se/forum/threads/avloppsror.403497/
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 7 177 innlegg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 7.177 innlegg
Ifølge det jeg kan finne, kan man ikke lese ut et årstall. N stod for "normal", men det som ble sett på som normalt har jo variert over tid. Da disse rørene kom, mente man åpenbart at veldig tynne rør var tilstrekkelig for N-rør.
Om alt er bra akkurat nå så er det ingenting å bekymre seg over?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 7 177 innlegg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 7.177 innlegg
Jeg er ingen rørlegger men som jeg har forstått det var det problemer dels med at de var for tynne, men fremfor alt at mykgjørerne ikke ble værende i PVC-plasten men vandret ut hvilket gjør rørene veldig skjøre og selv mindre åverkan eller vibrasjoner kan få dem til å sprekke.
Om du tenkt bo kvar kanskje en relining hadde vært noe å fundere på, når rørene fortsatt er hele?
Om du tenkt bo kvar kanskje en relining hadde vært noe å fundere på, når rørene fortsatt er hele?
Jo, vi vurderer det. Typisk at de ikke ordnet rørene når de installerte gulvvarmen i 2003. Hadde håpet på at de fikset alt under jorden da… Kan man sjekke og se om dette er løst eller ikke?MultiMan skrev:
Jeg er ingen rørlegger men slik jeg har forstått det var det problemer dels med at de var for tynne, men først og fremst at mykgjørerne ikke ble værende i PVC-plasten men vandret ut, noe som gjør rør veldig skjøre, og selv mindre påkjenninger eller vibrasjoner kan få de til å sprekke.
Om du har tenkt å bli boende kanskje en relining hadde vært noe å vurdere, mens rørene fortsatt er hele?
Relining vurderer vi, ta alt under kun og ingenting over bakken. Hva pleier det å koste?
Lurer på hvordan rørene går, om det er under hele platen ut mot gaten eller hvordan det pleier å fungere? Om det er ut mot veien er det svært lite som er under, kanskje 2-3 meter i kjelleren.
Skal be noen sjekke rørene senere, ingen problem nå så tenker "rør" ingenting som fungerer inntil vi har bestemt oss. Kan alltid begynne å ringe rundt for tilbud men hvis det ikke er støpejern så er jeg fornøyd.MultiMan skrev: