Hei,
Vi skal montere vårt ikea-kjøkken denne uken, der vi planlegger å sette overskapene direkte mot veggen, altså ingen skinne.
Jeg var på Beijer og spurte om råd angående skruer og plugg og ble anbefalt å bruke Fischer Lettbetongskrue, uten plugg.
Noen som har erfaring med dette? Det er jo mye vekt som det skal holde med alt porselen med mer.
Fyren på Beijer virket kunnskapsrik og sikker på sin sak, og at han har bygget slik selv tidligere.
//David
Vi skal montere vårt ikea-kjøkken denne uken, der vi planlegger å sette overskapene direkte mot veggen, altså ingen skinne.
Jeg var på Beijer og spurte om råd angående skruer og plugg og ble anbefalt å bruke Fischer Lettbetongskrue, uten plugg.
Noen som har erfaring med dette? Det er jo mye vekt som det skal holde med alt porselen med mer.
Fyren på Beijer virket kunnskapsrik og sikker på sin sak, og at han har bygget slik selv tidligere.
//David
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 481 innlegg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2.481 innlegg
Hvorfor skal dere ikke sette skinne? Den er utrolig bra å ha!David.B. skrev:
Hei,
Vi skal montere vårt ikea-kjøkken i uken, der vi planlegger å sette overskapene rett mot veggen, dvs ingen skinne.
Jeg var på Beijer og spurte om råd angående skrue og plugg og ble anbefalt å bruke Fischer Lettbetongskrue, uten plugg.
Er det noen som har erfaring med dette?
Det er jo mye vekt det skal holde med alt porselen med mer.
Fyren på Beijer virket kunnskapsrik og sikker på sitt, og at han hadde bygget slik selv tidligere.
//David
Hvorfor kan du ikke bruke skinne? Selv om du skal sette skapene kloss mot taket, noe jeg ikke anbefaler, kan du bruke skinnen. Det du gjør da er at du henger opp skinnfestene først, så trer du på skapet på festene.
Grunnen til at man ikke setter skapene kloss mot taket er at det skal lite ujevnhet til før det blir vanskelig å åpne dørene.
For øvrig anser jeg at Fischer GB lettbetongplugg er toppen. De eller Tox Ytox. Vanlige nylonplugger er nærmest meningsløse i lettbetong. Ingen erfaring med lettbetongskrue.
Grunnen til at man ikke setter skapene kloss mot taket er at det skal lite ujevnhet til før det blir vanskelig å åpne dørene.
For øvrig anser jeg at Fischer GB lettbetongplugg er toppen. De eller Tox Ytox. Vanlige nylonplugger er nærmest meningsløse i lettbetong. Ingen erfaring med lettbetongskrue.
Spennende! Dette skal jeg undersøke, det hadde vært flott å kunne bruke skinnen.tommib skrev:
Hvorfor kan du ikke bruke skinne? Selv om du skal sette skapene tett mot taket, noe jeg ikke anbefaler, så kan du bruke skinnen. Det du gjør da er at du henger opp skinnfestene først, så trer du på skapet på festene.
Grunnen til ikke å sette skapene tett mot taket er at det holder med en liten ujevnhet for at det skal bli vanskelig å åpne dørene.
For øvrig anser jeg at Fischer GB lettbetongplugger er topp. De eller Tox Ytox. Vanlige nylonplugger er nærmest meningsløse i lettbetong. Ingen erfaring med lettbetongskruer.
Jeg kommer til å la det være nok plass til å sette inn en dekkplate mellom skap og tak, så de blir ikke tett til.
Da kan du henge skapene på skinnen som beskrevet ovenfor. Det hjelper å være to ved monteringen. Husker ikke om jeg satte en liten bit maskeringstape på festene også, eller om det rett og slett var slik at jeg satte dem med en skrue løst i skapet og deretter strammet når de var på plass.
Jeg har for eksempel hele garasjeinnredningen (som er kjøkkenskap) festet i veggen med lettbetongskrue. Holder utmerket flere år senere til tross for overfylte skap. Har også brukt for å montere tyngre dører og også det går utmerket.David.B. skrev:
Jeg vet ikke hva som holder bedre - du havner raskt i en situasjon der det er lettbetongstenen selv som setter begrensningen, ikke selve innfestingen i den samme.
Klikk her for å svare