Vi håller på och tömmer kåken där vi växte upp och i källaren har farsan sparat dels två halvpallar med mexitegel och dels över 100 hinkar med okänt innehåll.

Hinkarna är helt omärkta och innehållet har skiktat sig fint, men typ 75% av volymen är någon form av sand känns det som. Är det fix/fog/bruk för mexiteglet? Kåken byggdes 1976, så om vi antar att det har stått där sen dess, går det fortfarande att använda?
Farsgubben gick bort för ett antal år sedan och vår kära mor har ingen aning om vad det är.
 
  • Mexitegel bruk IMG_20260406_190404805.jpg
  • Mexitegel bruk IMG_20260406_190455096.jpg
  • Mexitegel IMG_20260406_190344994.jpg
  • Mexitegel IMG_20260406_190728383.jpg
  • Wow
mexitegel
  • Laddar…
C
Den som spar han har 😆
Men det där mexteglet lär ju vara värt en slant idag när det inte tillverkas längre.
 
  • Liker
Appendix og 2 andre
  • Laddar…
Ja, var rädd om teglet ❤️.

Hinkarna skulle jag gissa snarare är någon form av strukturfärg?

För att mura mexitegel används murbruk, gissningsvis säckarna ovanpå mexiteglet… 😊.
 
  • Liker
Appendix
  • Laddar…
Jag kan bara gissa men kanske finns någon lapp kvar under översta lagret hinkar som fukten inte kommit åt?
 
  • Liker
Festlund
  • Laddar…
Düsseldorff
100 hinkar??! Otroligt.
 
  • Haha
  • Liker
Appendix og 1 annen
  • Laddar…
Kalkfärg skulle jag säga.
 
  • Liker
FreQa
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Jag kan bara gissa men kanske finns någon lapp kvar under översta lagret hinkar som fukten inte kommit åt?
Får lyfta runt lite mer när jag är där nästa gång, vi kikade litegrann men kan ju inte säga att vi har gått igenom varenda hink... 128 stycken räknade jag ihop till. 😁
Men fukt tror jag inte på däremot, det står i källaren som är uppvärmd.
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Det här var nog den mest episka "den som spar han har" tråden

Är väl inget utom tegelbitarna som har ett värde längre i det där?
Dvs efter alla dessa år är det ingen som använder innehållet i de där hinkarna?
 
  • Haha
mexitegel
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Det här var nog den mest episka "den som spar han har" tråden

Är väl inget utom tegelbitarna som har ett värde längre i det där?
Dvs efter alla dessa år är det ingen som använder innehållet i de där hinkarna?
Ja är det som någon tidigare gissat kalkfärg går den att använda!
 
Düsseldorff
FreQa FreQa skrev:
Ja är det som någon tidigare gissat kalkfärg går den att använda!
När använde du 128 hinkar kalkfärg senast? Målade om kungliga slottet eller?
 
  • Haha
  • Liker
Appendix og 1 annen
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
När använde du 128 hinkar kalkfärg senast? Målade om kungliga slottet eller?
Han fick det billigt? 😉
 
  • Liker
Düsseldorff
  • Laddar…
Vaddå? Gissningsvis är ungefär hälften ”bra att ha”, resten är ”dumt att slänga”.

Då är det ju bara 64 hinkar och det är fullt rimligt. Jag håller på TS salig far ❤️.
 
  • Liker
  • Elsker
BengtH og 4 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.