Hej

BILD 1
Hur såga - kapa liggande brädor enklast?
Vilken slags såg är att föredra för att slippa ta ned hyllplanen.

BILD 2
Fastlimmad skiva. Ska kapas rakt ned intill det blå.

Tacksam för tips.

Mvh Annelie

• IMG_0427.jpeg
  • image000000.jpeg
Sist redigert:
Har du någon såg eller har du möjlighet att låna såg?
Jag skulle hellre ta ner hyllorna och kapa dem med en fogsvans, kap/gersåg eller cirkelsåg, men många andra sågar kan säkert fungera bra också.

• Liker
AvsAnnelie og 1 annen
  • Laddar…
Hej

Med en sticksåg så kan du såga fram till 2-3 cm innan väggen. Den sista biten kan du såga av med en liten japanskt till exempel.
Du kan i och för sig såga av hela brädan med en japansåg eller fogsvans också.

• Liker
AvsAnnelie
  • Laddar…
AvsAnnelie AvsAnnelie skrev:
Vill du såga dem på plats? För mig är det naturliga att plocka ner hyllorna.

• Liker
munge og 1 annen
  • Laddar…
MultiMan
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Med en sticksåg så kan du såga fram till 2-3 cm innan väggen. Den sista biten kan du såga av med en liten japanskt till exempel.
Du kan i och för sig såga av hela brädan med en japansåg eller fogsvans också.
Kommer bli riktigt svårt att få en rak och jämn kant med sticksåg. Jag avråder.

Ta ner och såga är det bästa.

• Liker
AvsAnnelie og 1 annen
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Kommer bli riktigt svårt att få en rak och jämn kant med sticksåg. Jag avråder.
Fast en bra sticksåg med bra blad, styrd mot en stödlist, sågar faktiskt ganska bra.

• Liker
Litenskit og 2 andre
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har du någon såg eller har du möjlighet att låna såg?
Jag skulle hellre ta ner hyllorna och kapa dem med en fogsvans, kap/gersåg eller cirkelsåg, men många andra sågar kan säkert fungera bra också.

Multicutter hade jag kört på. 👍
Flisar inte och kan bli oväntat rakt och bra.

• Liker
Kenneth Hellman
  • Laddar…
Har du nån såg?

AvsAnnelie AvsAnnelie skrev:
Hej

Vilken slags såg är att föredra för att slippa ta ned hyllplanen.

Tacksam för tips.

Mvh Annelie
Jag antar att du frågar och har varken maskiner eller erfarenhet av att använda maskiner. Gör såhär:

Köp en minicirkelsåg. Dessa kostar 5-600 kr, eller däromkring. Det var längesen jag köpte min, så priserna kan ha ändrats.

Köp två skruvtvingar och en rak list med måtten ung. 22 x 70 x 1000 mm. Listen skall användas för att leda sågen rakt för att få fina snittar. Skruvtvingarna skall klämma ihop listen med hyllplanen.

Mät upp längden som du vil såga till.
Ta ner hyllorna. Att såga uppsatta hyllor och få ett snyggt resultat är i princip omöjligt, oavsett vilken maskin du använder.
Lägg när hyllan på golvet inne, eller om du har möjlighet, ute. Hyllplanen skall ligga på en upphöjning, till exempel stenblock, brädor eller något annat som höjer upp lite från marken så att du kan fästa listen med skruvtvingarna. Du kan lägga hyllorna på en bänk om du har en, behöver inte arbeta på marken. Kom ihåg att även den avklippta ända måste supportas, annars skadas den biten som du vill behålla.

Markera en linje och såga några övningssnitt så att du lär dig använa sågen. Efter några snitt, och om du är nöjd, kan du göra det på riktigt.

Detta kan ge det bästa resultatet om du inte har mer "seriösa" maskiner, som en bänksåg till exempel.

Köp inte multiverktyg, gersåg eller annat för det här jobbet. Multiverktyg är helt fel för detta, och väldigt få gersåg klarar av att såga en hyllplan på tvären i ett svep. Dessutom är dem mycket dyrare. Sticksåg är värdelösa skräp när det gäller att såga raka och fina snitt. Cirkelsåg är bäst för ändamålet. Naturligtvis måste du inte köpa en minivariant, du kan köpa en med större klinga också. Ju större klinga, desto bättre, men även en minisåg gör ett superbra jobb här.

Glöm genvägar. Vill du ha ett snyggt resultat då måste du ta ner hyllorna.

• Liker
Fixaren11
  • Laddar…
H hydrolift skrev:
Multicutter hade jag kört på. 👍
Flisar inte och kan bli oväntat rakt och bra.
Allt beror på vilka krav man har. Hade jag bara haft råd med en maskin hade multiverktyget hamnat långt ner på min lista och aldrig köpt för det här jobbet. En vanlig fogsvans ger bättre resultat.

Som sag var - En helt vanlig fogsvans eller liknande handsåg. Varför krångla till det med diverse elverktyg som både är dyrare och tar längre tid? Att såga ett helt gäng hyllplan med multicutter lär ta en hel dag och bli krokigt om man är ovan?

useless useless skrev:
En helt vanlig fogsvans eller liknande handsåg.
Fast är man ovan lär även detta bli krokigt... Men nog känns multicutter som ett av de sämsta valen...

useless useless skrev:
Som sag var - En helt vanlig fogsvans eller liknande handsåg. Varför krångla till det med diverse elverktyg som både är dyrare och tar längre tid? Att såga ett helt gäng hyllplan med multicutter lär ta en hel dag och bli krokigt om man är ovan?
...som jag sa. Beror på vilket resultat man vill ha. En fogsvans duger om man orkar (du har ingen aning om hennes fysisk kapacitet) för det kräver en hel del fysisk styrka och ork, medan en cirkelsåg kräver nästan ingen styrka alls. En bra fogsvans är inte heller så mycket billigare än en billig cirkelsåg och en billig cirkelsåg ger bättre resultat än en dyr fogsvans. Dessutom är det svårare att såga hyfsat raka snitt med fogsvans, även om manorkar och är duktig. Med alla andra verktyg än cirkelsåg riskerar man också att snittet är rakt på ovansidan men krokig och ojämn på undersidan.

Men jag håller med att multicutter är det sämsta förslaget. Därefter är alla billiga batteridrivna elverktyg. Har man möjlighet skall man använda sladdanslutna elverktyg. Ger större kraft med lägre vikt och även högre och stabilare varvtal, inte bara i romgång, och det förbättrar arbetesresultatet.

A A_Camera skrev:
Har man möjlighet skall man använda sladdanslutna elverktyg.
Det tycker jag är ett lite udda bedömningskriterium. En batteridriven cirkelsåg fungerar precis lika bra påstår jag. Sen gäller naturligtvis att oavsett motortyp bör sågen ha en bra klinga och i övrigt ha tillräcklig kvalitet, men att sladdanslutna per se skulle vara att föredra tycker jag inte stämmer.

• Liker
Fairlane og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.