P
Hei,

Jeg prøver å få en planke 10x20 cm 1 cm tykk med 45° vinkel langs sidene. Men håndoverfresen gjør det ikke rett fordi jeg gjør det litt klønete. Noen som har en idé om hvordan jeg kan gjøre en stabil, rett fresing av sidene?

Forklar litt mer. Skal hele kanten være i 45 grader eller vil du bare felle en del?
Har du ingen mothold som du kjører etter, dvs. kjører du helt på frihånd?
Et mothold av en like lang planke som du kjører etter burde fungere, men også det som pleier å finnes til fresejernene ville gi en rett kant. Er det hele kanten som skal bli 45 grader trenger du et mothold, er det bare en del av kanten så holder det med en fres som har kulelager som følger siden.

AndersS skrev:
...Er det hele kanten som skal bli 45 grader trenger du et mothold, er det bare en del av kanten så holder det med en fres som har kulelager som følger siden.
Hvis du trenger å frese hele kanten 45 grader kan du feste en rett spillbit parallelt med emnets (din planke) kant med noen tvinger og la fresstålets kulelager følge spillbiten istedenfor. Ved å la kulelageret følge spillbiten så skjærer stålet i hele planken.

I
Det finnes tre måter å gjøre det på:
1. La kulelageret på 45-graders fresejern følge den rette kanten og kjør fresemaskinen fra deg på høyre side av planken og på venstre side dra den mot deg. Ellers kaster kvister i virket ut fresejernet fra kurs og det blir ikke rett. (Dårligste måten.)
2. Bruke anslag, montert på fresen, sammen med kulebeskyttet 45-graders fresejern. (Straks litt bedre retthet, men en stødig hånd på slutten er et must når anslaget er utenfor plankens ende i fremre delen.)
3. Bruke en Festofres med styreskinne (eller annet fabrikat med styreskinne). Da er du ikke avhengig av om kanten er rett eller ikke. Fresen løper etter et spor i styreskinnen. (Absolutt beste måten.)

P
Takk alle sammen for svar, har kommet tilbake i snekkerboden og skal teste en styreskinne i helgen :)

En oppgave som laget for et fresebord. Har du ikke et, så lag et! Gir en helt ny dimensjon til fresingen...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.