Hei!

Vi har hatt en større renovering der vi har lukket et tidligere rom som gikk helt opp til mønet med nytt gulvbjelkelag. Vi har også lagt til et rom på den flaten, noe som har medført at vegger har blitt satt opp. Nå står jeg med den siste døren og dens foring der den nye veggen kommer inn i vinkel mot dørkarmen i 45 grader. Hvordan i all verden skal jeg håndtere dette? Se bilde. Grunnen til at veggen møter der er fordi det er tilpasset etter en ny trappeåpning.

Hånd justerer dørlist mot 45-graders skråvegg i et renovert rom, viser utfordring med å tilpasse listverk der ny vegg møter dørkarm.

Trenger du å ha den brede listen? Kanskje holder det med en mindre list?

• Liker
Daniel Barnaniel og 3 andre
  • Laddar…
Prøv å sette den loddrette biten først, så forkropp den vannrette. Skjær den først i 67.5 grader (loddrett altså), og så følg kanten med kniv og sag.

Vet ikke om det blir bra, men så hadde jeg prøvd.

Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Trenger du å ha den brede karmen? Kanskje det holder med en mindre list?
Har den karmen på øvrige 12 dører i huset, så vil gjerne fortsette ha det om det går, selv om det krever en del pirk ☺️

M -MH- skrev:
Prøv å sette den loddrette biten først, så forankre den vannrette. Skjær den først i 67,5 grader (loddrett altså), og følg deretter kanten med kniv og sag.

Vet ikke om det blir bra, men det ville jeg ha prøvd.
Kan være verdt et forsøk! Fugemasse kan jo fikse det meste.

Trenger du fugemasse har du gjort feil 😆

11000:e innlegget. Hva har jeg gjort med livet mitt?!?!

• Haha
Klass0n og 1 annen
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Trenger du fugemasse har du gjort feil 😆

11000. innlegget. Hva har jeg gjort med livet mitt?!?!
Haha i dette tilfellet kanskje man kan unne seg litt fugemasse 🤩

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Fra en som også har måttet bruke fog til triksende snekkermanøvre: Branntetting gulner ikke 👍

Det normale ville vært at det øvre foringen fortsetter ut over den stående foringen og skråskjæres i 45 grader. Gjør det samme nå, med forskjellen at man må kappe den øvre foringen rett før 45-graders gjæringen og tilpasse til veggens vinkel.

Dvs

Hånd som holder på dørkarm, med markerte linjer som viser hvor den øvre listen skal kuttes og tilpasses veggens vinkel før 45-graders gjæring.

• Liker
YuGi og 2 andre
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det normale ville jo være at den øvre foringen fortsetter ut over den stående foringen og er gjæret 45 grader. Gjør det samme nå, med forskjellen at man må kappe den øvre foringen rett før 45-graders gjæringen og tilpasse til veggens vinkel.

Dvs

[bilde]
Den der løsningen liker jeg! Takk!

For den nysgjerrige så kommer utfallet her. Det skal selvfølgelig kappes til med korrekt vinkel og uten flising. Vil takke for løsningen @MathiasS

Hånd som holder en dørkarm for å justere vinkelen mellom to dørrammer, med fokus på presisjon og unngå flising.

• Liker
Hybro og 4 andre
  • Laddar…
Æsj, litt fugemasse så blir det bra som det er!👍

• Elsker
Sthlm_
  • Laddar…
Gitt de ikke optimale forutsetningene tror jeg det der kan bli bra.

Ønsker du å gjøre det litt mer luksuriøst kan du forsøke å sammenføye de to øvre delene på et vis, kanskje frese noe spor som gjør at limingen mellom delene sitter bedre.

De ekte snekkerkarene her på forumet har sikkert noen bedre tips rundt det.

Slik ble sluttresultatet. Litt fugemasse og farge på det så synes jeg det ble skikkelig bra!
Takk igjen!
Dør og vegg i nyoverhalt rom, med ny maling og lister. Gulvet er lyst treverk. Detaljert finish og pene overganger. En nymalt dørkarm med fresh fugemasse og maling, viser det ferdige resultatet av et gjør-det-selv-prosjekt.

• Liker
Hybro og 5 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.