Tenkte smekke opp furuplywood, som overflate, på kjøkkenveggene i hytta. Veggene består i dag av sponplate (spikret), så plywooden trenger ingen egentlig "platefunksjon", bare estetisk.

Tenkte i begynnelsen at jeg skulle bruke 4mm plywood, men funderer på om 7mm kanskje er bedre? Vet ikke helt hvordan jeg skal resonnere angående tykkelsen, mer enn at 4mm føles så slappe.

For å feste dem tenkte jeg å legge på litt lim og deretter skyte dem fast med 18g-dykkert. Holder det med noen sporadiske strenger, eller skal jeg stryke lim utover hele overflaten?

Noen som har gjort noe lignende og kan gi råd i en retning?
 
Men er kryssfiner så fint egentlig?
Hvorfor ikke ekte furupanel, gjerne hvitvokset!
 
Er litt lat også, går fortere å smelle opp enn panel tenkte jeg ;) Og tenkte dessuten å matche ved å lage lukene og skuffefrontene i Plywood.
 
Det er ganske stor forskjell mellom 4 og 7 mm kryssfiner. 7 mm har jeg brukt til speil i skyvedører uten problemer. Lim er skit. Bruk det ikke med mindre du må.
 
Det ble 4mm til slutt. Føltes helt ok selv om den var ganske slapp. Men det skilte nesten 150:- per plate sammenlignet med 7mm.

Kompenserte med litt flere dykkert ;)

Vegger kledd med sponplater, hvor en del av platen er erstattet med en tynnere 4mm plate, sett i et pågående renoveringsprosjekt i et rom.
 
  • Liker
sarsag og 2 andre
  • Laddar…
D DejvidK skrev:
Det ble 4mm til slutt. Føltes helt greit selv om den var ganske slapp. Men skilte nesten 150:- per plate mot 7mm.

Kompenserte med litt flere dykkert ;)

[bilde]
Hei!

Hvordan gjorde du i skjøtene mellom platene? Skal jo være noen mm i avstand om jeg har forstått det riktig, ble det fint?

Mvh
Johan
 
Satte platene tett uten sprekke. Både limte og skjøt fast dem med et generøst antall dykkert, så er ikke direkte bekymret for at det ikke skal fungere.

Fant et bilde hvor du kan se en skjøt. Er fornøyd med utseendet! Har nå også fått på plass dekkplater i 15mm kryssfiner og skal begynne med dørene til helgen, også disse i kryssfiner ;)

Kjøkkenbenk med svart overflate, innebygd kokeplate og vask. Vegg i lyst treverk uten synlige skarver. Verktøy synlig i åpen skapdør under benken.
 
  • Liker
33Niklas og 1 annen
  • Laddar…
D DejvidK skrev:
Satte platene tett uten sprekk. Både limte og festet dem med et generøst antall dykkert, så jeg er ikke direkte bekymret for at det ikke skal fungere.

Fant et bilde der du kan se en skjøt. Er fornøyd med utseendet! Har nå også lagt til dekkplater i 15mm kryssfinér og skal begynne med dørene til helgen, også disse i kryssfinér ;)

[bilde]
Flott! Tror jeg gjør det samme.

Mvh
Johab
 
  • Liker
DejvidK
  • Laddar…
D DejvidK skrev:
Satte platene kloss inntil uten spalte. Både limte og festet dem med et generøst antall dykkert, så er ikke direkte bekymret over at det ikke skal fungere.

Fant et bilde der du kan se en skjøt. Er fornøyd med utseendet! Har nå også satt opp dekkplater i 15mm kryssfiner og skal begynne med lukene til helgen, også disse i kryssfiner ;)

[bilde]
Er huset ditt alltid oppvarmet? Har fått råd om å ha tommestokkens tykkelse som glippe mellom alle platene for å ha en bevegelsesavstand? Bør man være bekymret for dette hvis man skal varme opp huset minst hver måned?
 
Vil helst ha de kloss ann og plata er 15 mm og det er eneste platematerialet. Så er det dampsperre og 95 pluss 45 trefiberiso
 
K kentyts skrev:
Er huset ditt alltid oppvarmet? Fått råda om å ha tommestokks Tykkelse glippe mellom alle skivene for å ha et bevegelsesrom? Bør man være bekymret for det hvis man kommer til å varme opp huset minst hver måned?
Japp, alltid oppvarmet, dog kun vedlikeholdsvarme i lengre perioder om vinteren. Ingen bekymringer så langt.
 
Okei! Takk for svar. Og da har du montert plywoodet tett mot hverandre samt også uten glippe oppe mot tak og gulv? Har platene dine sittet oppe i et år?

Fikk anbefaling nå sist fra beijer at 1 mm glippe anbefaler de å ha for bevegelsesmargin ved ekspansjon.
 
Tett mot hverandre, men med glippe mot gulv og tak, da dette er skjult av lister/kjøkkenskap. Har sittet oppe i tre år nå :)
 
  • Liker
Zyrez og 1 annen
  • Laddar…
D DejvidK skrev:
Tight mot hverandre, men med glippe mot gulv og tak, da dette er skjult av lister/kjøkkenskap. Har vært oppe i tre år nå :)
Rått! Hva brukte du av skrue/spiker? Forboret du?
 
Og hvilke lister kjørte du på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.