Hvor lange er HEA-bjelkene, den gamle og den nye? Hvor bredt er huset? Er det en vanlig boligetasje som bjelkene bærer? HEA 260 er en dimensjon som man normalt ikke trenger å bruke i et småhus.

J justusandersson skrev:
Hvor lange er HEA-bjelkene, den gamle og den nye? Hvor bredt er huset? Er det en vanlig boligplan som bjelkene bærer? HEA 260 er en dimensjon som man normalt ikke trenger å bruke i et småhus.
Den eksisterende er ca. 3500 og den nye er 5100.
Huset er 7800 innvendig, en teglvilla. Ja, det er en vanlig boligplan som bjelkene bærer. Akkurat der hjerteveggen er plassert er det bare åpen plass i overetasjen. Nei, jeg tror konstruktøren har brukt både seler og belte.

Med reservasjon for at jeg ikke har sett noen andre tegninger enn din skisse synes jeg at HEA 260 er overdimensjonert. HEA 200 synes jeg er mer rimelig, kanskje HEA 220 om man vil holde nedbøyningen rundt 1/600. 50 kN er nok en mer realistisk last på midtpilaren. Teglvilla, er det virkelig et murt hus og ikke bare fasadetegl?

J justusandersson skrev:
Med reservasjon for at jeg ikke har sett noen andre tegninger enn din skisse synes jeg at HEA 260 er overdimensjonert. HEA 200 synes jeg er mer rimelig, kanskje HEA 220 om man vil holde nedbøyningen rundt 1/600. 50 kN er nok en mer realistisk last på midtsøylen. Teglvilla, er det virkelig et murt hus og ikke bare fasadetegl?
Nei du har rett, det er bare fasadetegl!
Takk for alle svar!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.