Heisann!

Vi holder på å renovere vårt hus fra 1975, 1,5-plans villa. Villaen står på en støpt plate der man har støpt inn doble 45x70 stendere til bæreveggen i betongen. Nå har vi revet ned bæreveggen mellom kjøkken og stue på 5m, bæreveggen var bare reglert opp med 45x70 stendere samt gips på begge sider.

Har vært i kontakt med en konstruktør som påstår at vi skal erstatte bæreveggen med en 260 HEA-bjelke. Bjelken skal hvile på 2 stk 115x115 limtredrager på hver side. Den ene stenderen vil få en punktlast på cirka 8 tonn (80Kn).

Nå til mitt spørsmål. Holder det å ha 115x115 stendere til dette? Vi har også revet opp bjelkelaget cirka 1x1M og forsterket med ca 10 cm betong & 12 mm armering der stenderen skal stå.

Hvorfor stoler du ikke på konstruktørens beregninger?

Matti_75 Matti_75 skrev:
Hvorfor stoler du ikke på konstruktørens beregninger?
Jo jeg stoler på det, men vil også ha en "second opinion" jeg synes selv det høres litt spinkelt ut med 115x115 stolper. Noen som vet hva en slik stolpe tåler i punktlast?

Det avhenger av hvor lang den er. Er den 2,5 m lang så tåler den ca 140 kN. Kapasiteten avtar kvadratisk med lengden. Det finnes et begrep som heter knekkelengde og som man beregner med hjelp av en av Eulers knekkingsfall. Leonard Euler var en sveitsisk matematiker som levde på 1700-tallet. Ganske velprøvd teori med andre ord...

Har dessverre dårlig med beregninger for søyler, men for at noen skal kunne sjekke så trenger man å vite lengden på søylen. Antar at søylen ikke vil være staget i en retning, dvs. "utover" i veggen?

J justusandersson skrev:
Det avhenger av hvor lang den er. Er den 2,5 m lang, så tåler den ca 140 kN. Kapasiteten avtar kvadratisk med lengden. Det finnes et begrep som heter knekkelengde som man regner ut ved hjelp av et av Eulers knekkingsfall. Leonard Euler var en sveitsisk matematiker som levde på 1700-tallet. Ganske utprøvd teori med andre ord...
Lengden på den vil være cirka 2150mm. Så med andre ord skal den tåle trykket da jo!
Takk for svaret! :)

P patrikd84 skrev:
Har dessverre dårlig med beregninger for søyler, men for at noen skal kunne se på det trenger man å vite lengden på søylen. Antar at søylen ikke vil være stagget i en retning, dvs ”ut” i veggen?
Lengden vil være cirka 2150mm, og den vil stå midt i rommet, altså ikke stagget. Tenkte dog å bore ned og bruke heat-masse for å feste et 10mm armeringsjern ned i betongen og inn i stolpen. Ønsker å få en skjult innfesting da søylen blir synlig. Kanskje det finnes bedre alternativer for å feste den nedover?

Spontant høres denne løsningen ikke helt hundre ut. En HEA260 på 115x115 ustagede søyler midt i rommet... Fikk du noen detaljer fra konstruktøren angående utførelsen?

Sist redigert:
  • Liker
justusandersson og 1 annen
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Spontant høres denne løsningen ikke helt ut. En HEA260 på 115x115 ustagede søyler midt i rommet... Fikk du noen detaljer fra konstruktøren angående utførelsen?
Jeg er enig med deg! Det er dog bare en søyle som vil være ustaget, men det er også den søylen som vil ta størst last. Den ustagede søylen vil ta 8 tonn og den andre søylen som kobles til en annen vegg vil ta 4 tonn. Nei, ikke mer enn at det var HEA260 som gjaldt og at den skulle kunne hvile på 115x115. Samt at jeg skulle forsterke opp under den ene søylen som skulle ta 8 tonn. Vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem nå...

Du har ikke mulighet til å legge ved en enkel skisse på hvordan du har tenkt deg opplegget for bjelken på søylen?

Du kan jo feste bjelkelaget i stålbjelken og søylen i stålbjelken så er det stagget tilstrekkelig.

En HEA260 i en villa er ikke småpoteter, så her kan det være bra å beskrive hva "tilstrekkelig" betyr.

B bossespecial skrev:
En HEA260 i en villa er ikke småpoteter, så her kan det være bra å beskrive hva ”tilstrekkelig” betyr.
Om man fester hver regel i bjelkelaget til stålbjelken med en BMF 401M på hver side. Likeledes med overkant på søylen.

B bossespecial skrev:
Du har ikke mulighet til å legge ved en enkel skisse på hvordan du har tenkt deg opplaget for bjelken på søylen?
Slik er tanken, så fester man bjelkelaget mot stålbjelken også.

• HEA-balk diagram som viser hvordan bjälklaget festes over stålkonstruksjonen med gjennomgående bolt.
L Leezoor skrev:
Sånn er tanken, også at man fester bjelkelaget mot stålbjelken også.
HEA til venstre på bildet er en eksisterende bjelke som den nye kommer til å koble mot. På den gamle bjelken ligger bjelkelaget inne i HEA-bjelken mens bjelkelaget kommer til å ligge over den nye.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.