Kanskje virker helt på trynet dette. Men jeg er ute etter en følelse av amerikansk tømmerhytte med mørk beiset overflate.

Fasede paneler synes jeg ser puslete ut. Man ser rett og slett at det er tynne planker. Bør man dessuten ikke ha en plate av noe slag bak for at man skal kunne feste tunge ting i veggene?

Så da tenkte jeg 220-regler som liggende panel. De gir et passe røft utseende siden de ikke er helt glatte som finhøvlede paneler er. Det går definitivt an å feste tunge ting i dem. Det er heller ikke særlig mye dyrere per kvm enn hva fasede paneler er.

Problemet blir vel selve sprekken mellom reglene. At treverket kan krympe med tiden og en sprekk oppstår.

Hva tenker dere? Er det idiotisk eller kan jeg lykkes med prosjektet?

P
Interessant om man kan løse hvordan de skal festes så de kan følge med sammen når de tørker pss som en tømmervegg...

Bør vel være løsbart synes jeg.

/ATW

• Liker
jonjoh
  • Laddar…
I så fall er det bedre med utendørspanel av gran, 23x220 mm. Du kan vende den finsagede eller den dimensjonshøvlede siden utover. 45x220 (som er høvlet på alle sider) blir klumpete og øker ikke opphengsmulighetene nevneverdig. Begge variantene vil krympe betraktelig i bredden. Du må sette asfaltpapp eller lignende bak for å få skyggeeffekt. Jeg har testet 23x220 varianten ganske mye, men den holder seg dårlig med tiden. Vil man ha et varig godt resultat, må man bruke spontet og/eller faset tørket panel av furu. Vil man ha ordentlig brede bord, pleier det å kreve bestilling på et spesialsnekkeri. Velger man ikke kvistfritt virke, pleier det ikke å bli så forferdelig dyrt likevel.

• Liker
Tallguy196 og 1 annen
  • Laddar…
Takk alle for gode svar.
Da tid og økonomi setter grenser, får det nok bli en spontet panel likevel.

Spørsmålet gjenstår imidlertid om det trengs en plate bak for oppheng av TV osv.?

Ikke om du treffer stenderne når du skrur opp panelet. Men hvis det er gips i dag er det jo praktisk å felle inn en bit plywood.

22 mm råspont duger å skruve opp en veldig tung TV i.

Slik gjorde jeg i vår stue, det satt 12mm sponplate før så malte jeg den svart, så kjøpte jeg ukantede 1toms planker fra en gårdsag i nærheten, kostet ikke mange kronene, dessuten fikk jeg dobbelt så mye som jeg ville ha men da kunne jeg velge ut de fineste bitene. Så beiset jeg dem brune. Skrudde dem bak listverk på den ene siden og laget en råsaget liten list på 6mm til den andre siden fra gulvsokkelen til taklisten som møter opp tapeten. Nå har de sittet i ca. 5 år, det eneste negative er at det blir et bra sted hvor støv vil legge seg, men ellers synes jeg at det ble bra Brunt beiset panelvegg med to stearinlys-holdere, ved siden av et vindu og en tapetsert vegg med blomstermønster.

• Liker
Happifejz og 8 andre
  • Laddar…
Oj, fy søren så stilig!

Er de plankene dyrere enn de vanlige man kjøper på byggevarehuset?

Nei jeg husker ikke helt hva de kostet, men spør du noen som har en gammel bonnsag så pleier de ikke ta så mye hvis de likevel skal sage, skog pleier de å ha nok av. Vet ikke om du har noen i nærheten, men jeg har ca. 50m til nærmeste sag. Mange som har bonnsager kan ofte sage virkelig fint virke og pleier å være billigere enn byggevarebutikken, det negative er at mange ikke har høvel hvis man er ute etter det. Men i dette tilfellet var jeg ikke ute etter det.

Hei igjen. Det virker urimelig vanskelig å få tak i bra ukantet tømmer som er egnet for panel her. Hva tror dere om at jeg kjøper 195 tømmer som jeg høvler kanten på? Kommer til å ta litt tid, men jeg har tid på meg.

Jeg kjøpte furugulv på Byggmax som jeg faset kantene "slarvikt" med elhøvel. Det ble ganske pent og ingen problemer med sprekker.

• Liker
Workingclasshero og 1 annen
  • Laddar…
Hvorfor ikke bestille det som du vil ha det fra din lokale trelasthandel i stedet? En seriøs forhandler får det til uten problemer uten at det blir mye dyrere enn ting som er lagerført. Da kan du få det ferdigmalt og i passende lengde også hvis du vil. Med en seriøs forhandler mener jeg ikke byggmax, men firmaer der personalet kan noe annet enn å fylle på hyllene.

Furugulv høres jo interessant ut. Dog blir det veldig dyrt om det skal være brede planker. Altså over 170mm.

Men om jeg skulle ta vanlige planker, i hvilken retning skal kjerneveden være, mot vegg eller utover? For at det skal bue seg i riktig retning. For det vil det jo gjøre før eller senere.

Kjernen beveger seg mindre enn periferien så kjernen mot rommet bør gi en rundere profil når det tørker. Men man vet aldri helt med tre. Det tryggeste er å ta inn og tørke det før du monterer.

• Liker
prdoucenten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.