Hei.

Jeg kommer til å legge på 2 lag gips utenpå en sponplate-vegg med det formål å lydisolere.

1) finnes det gipsplater uten fas på sidene eller hva det heter for det første laget? Eller må man virkelig sparkle det første laget gips for å få det jevnt?

2) andre laget - kan jeg sette platene direkte mot hverandre?

3) er det bedre lydisolering om jeg limer på det andre laget i stedet for å skru med gipsskrue til dobbeltgips? Anbefalt lim til slikt? Eller bruke kortere lengde på gipsskrue slik at den bare fester i den første gipsplaten og ikke går gjennom inn i sponplate og stenderne?

takk!!

Sist redigert:
Ja, det finnes plater uten fas. Når du skrur opp platene, husk å ikke legge skjøtene på de to lagene på samme sted. Legg den øverste platen med forskyvning for å redusere risikoen for sprekker, øke stabiliteten og redusere risikoen for lydgjennomtrengning. Jeg ville også ha skrudd den øverste platen med skruer som er lange nok til å feste i sponplaten. Dette for å få god holdfasthet. Tror ikke det spiller noen rolle for lyddempingens del.

• Liker
preben89
  • Laddar…
Du kan sette det første laget liggende og det andre stående, så blir det ikke en lang fas som sammenfaller med skrueraden i ytre laget.

• Liker
Turbo_Tail og 2 andre
  • Laddar…
Jeg dro latex i alle skjøtene på det første laget, vegg tak mellom plater

• Liker
tergo og 1 annen
  • Laddar…
Fel av Åke Fel av Åke skrev:
Ja, det finns skiver uten fasning. Når du skrur opp skivene så tenk på å ikke legge skjøtene på de begge lagene på samme sted. Legg den øverste skiven med forskyvning så reduserer du risikoen for sprekker, stabiliteten øker og reduserer risikoen for lydgjennomtrengning. Jeg ville også skrudd i den øverste skiven med tilstrekkelig lang skrue for å feste i sponplaten. Dette for å få god styrke. Tror ikke det spiller noen rolle for lyddempingens skyld.
takk for svar

Du må absolutt ha en lang nok skrue for å nå sponplaten på den øverste gipsplaten. Det går ikke an å feste gips i bare gips. Selv ville jeg ha valgt skruelengde som når inn til lekten for begge lagene med gipsplater slik at de sitter bra.
Sett med forskjøvne skjøter som allerede nevnt.

• Liker
preben89
  • Laddar…
Okay takk for svar, jeg fant ingen gipsplater uten fasninger til første laget så blir vel å sparkle dem før øverste laget kommer på

• Liker
nino
  • Laddar…
P preben89 skrev:
Okay takk for svar, jeg fant ikke noen gipsplater uten forsyninger til første laget så blir vel å sparkle dem før øverste laget kommer på
Du trenger absolutt ikke sparkle det første laget. Forskyv bare skjøtene ved å sette skjøtene på forskjellige stendere

Matti_75 Matti_75 skrev:
Du trenger absolutt ikke å sparkle det første laget. Forskyv bare skjøtene ved å sette skjøtene på forskjellige bjelker
Forstår.. Jo men da blir det jo et tomrom under øverste laget gips (der første lagets skjøt finnes), føles ikke så stabilt eller? Men men Kanskje går fint om man ikke skrur akkurat der

P preben89 skrev:
Förstår.. Jo men då blir det jo et tomt utrymme under overste lagret gips (der forste lagrets skarv finns), kjennes ikke så stabilt eller? Men men Kanskje går fint om man ikke skrur akkurat der
Det er ingen fare, du kommer ikke til å dra gipsen i nedsenkningen. Skruen går gjennom platen før gipsen bøyer seg.
Det monteres tusenvis m2 gips så hver dag, og det er ifølge leverandørenes monteringsanvisninger.

• Liker
tergo og 2 andre
  • Laddar…
Ok takk for svar

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.