Hei!

Jeg er i gang med å sette opp gipsplater i taket i et soverom. Rommet er 3100 x 4300 så for å unngå stygge skjøter og sprekker hadde jeg ønsket plater som er 3100 eller lengre. Jeg har imidlertid letet på de fleste store byggevarehusene uten resultat.

Er det noen som har en anelse om hvor jeg kan finne gipsplater i den størrelsen i Stockholmsområdet? Har sett at norgips produserer 3200 men det er kanskje bestillingsvare...

Det blir nok både dyrt og slitsomt å håndtere. Allerede vanlige 900-plater er dyre.

Skjøter du på glesen og bruker papirtape så blir det ingen sprekker.

Om du skal kjøre m korte skiver så hadde jeg kjørt m skjøten nede så ser man det ikke like mye

Fredrik.engdahl skrev:
Om du skal kjøre med korte skivor så hadde jeg kjørt med skjøten nede så ser man det ikke like mye
Nede på taket? :)

mycke_nu skrev:
Det blir nog både dyrt och jobbigt att hantera. Redan vanliga 900-skivor är dyra.

Skarvar du på glesen och använder papperstejp så blir det inga sprickor.
Ursäkta min okunskap, men skarva på glesen?

Vanligvis setter man opp langsgående lekter (glespanel) med 30 eller 40 cm avstand og skrur platene i disse.

Der to plater skal skjøtes, setter man også tverrgående glespanel slik at begge platene skrues i samme bord langs hele skjøten. Skjøten blir nå fiksert og bevegelsene minimale.

Noen ganger leser man for raskt

120 gips fås jo i lengre lengder. har jobbet med 370cm lengder som mest. passe tungt å håndtere på vegg. har ikke lyst å tenke på hvor slitsomt det ville bli i tak.

Takk mycke_nu!

Da blir det nok 13x1200x2400 plater og skjøter på den måten som du beskrev.

Kjøp Norgips plan den er faset på alle fire sider. Den er laget for å få fine glatte tak uten sprekker.

Matti_75 skrev:
Kjøp Norgips plan den er faset på alle fire sider. Den er laget for å få flotte, glatte tak uten sprekker.
jo, den virker bra, men dessverre ikke så billig. 3 ganger så dyr som en "vanlig" plate...

Lei en gipsheis og vær to som løfter platene opp på heisen. Gjør man det slik, ser jeg ingen problemer med å ta på seg 1200X3200 plater. Har lastet opp 1200X2500 alene, men det sliter på ryggen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.