Hallo!

Fikk en sånn injeksjon av superenergi i helgen og laget et hull i taket og installerte en loftstrapp jeg fant litt billig. Tanken har vært siden vi flyttet inn å utnytte arealet oppe på loftet, og nå har jeg fått til akkurat dette.

Blir imidlertid usikker på hvilket gulv jeg skal ha. Jeg snakker med forskjellige folk, og de sier forskjellige ting, så jeg vender meg til en bredere audience! Jeg har for eksempel fått høre at det holder med rupanel på 23mm, hvis det ikke er en luke må jeg dimensjonere opp til 28mm rupanel (altså ikke luke). Rupanel ble anbefalt av XL bygg, det kommer til å bli litt vinglete, men går greit å gå på og lagre litt enkelt. Det som skal lagres er det generelle, juleting, litt vinterklær/sko.

Hjelp meg å navigere gjennom dette!

J
Det holder med 20mm underpanel hvis ingenting tungt skal lagres, har tidligere hatt 17mm på min loft og det fungerte fint..

• Liker
Krebygg86
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Det holder med 20mm råspont om ingett tungt skal oppbevares, har tidligere hatt 17mm på min loft og det fungerte fint..
Jeg har en gang i dag der jeg har satt 2 spontede planker på 17mm og det svaiet i midten, veier ca 100kg selv men to st er så klart litt svakere enn om det var et helt gulv. 20mm høres så klart bra ut fra et økonomisk perspektiv da den planken samt luke når veldig mye billigere.

J
Krebygg86 Krebygg86 skrev:
Jeg har en gang i dag hvor jeg har satt 2 spontede bord på 17mm og det svikter i midten, veier ca. 100kg selv, men to stykker er så klart litt svakere enn om det var et helt gulv. 20mm høres så klart bra ut fra et økonomisk perspektiv da den planken samt luke når veldig mye billigere.
Men to planker er svakt, men har du minst 60cm i bredde med spontede planker så bærer det deg garantert..
Hvor bredt skal det bli?

• Liker
Krebygg86
  • Laddar…
Er det kaldloft må dere sørge for å lagre tingene riktig, mus- og klimasikkert.

• Liker
Krebygg86
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Men to planker er spinkelt, men har du minst 60 cm i bredde med spontede planker så bærer det deg garantert..
Hvor bredt skal det bli?
det blir ca 2,5m bredt 1200cc, men ca 9m langt når jeg vel er ferdig

Centano Centano skrev:
Er det kaldloft må dere sørge for å lagre tingene riktig, mus og klimasikkert.
har bare problemer med veps :) Det er en milliard katter i området!

• Liker
Centano
  • Laddar…
J
det blir ca 2,5m bredt 1200cc, men ca 9m langt når jeg vel er ferdig
Ja da kommer 20mm spontat bli bra og stabilt er den vanlige tykkelsen i dagens situasjon..

J Jansson69 skrev:
Ja da vil 20mm spontet bli bra og stabilt, det er den vanlige tykkelsen nå for tiden..
Målte nettopp, og det var 10700mm lengde og 2780mm bredde på 1200cc.

• Uisolert loft med trebjelker, isolasjonsmateriale og verktøy spredt rundt. Takvinkler av trepanel er synlige.
  • Liker
Jansson69
  • Laddar…
J
Målte akkurat og det var 10700mm lengde og 2780mm bredde på 1200cc.
Tenk bare på totalvekten når du belaster loftet så det ikke blir for mye siden du har så store flater..

J Jansson69 skrev:
Tenk bare på den totale vekten når du belaster vinden så det ikke blir for mye ettersom du har så store flater..
Ikke helt hundre på at jeg dekker opp hele, men sannsynligvis halvdelen på det meste, deretter et rekkverk for fallsikring så ingen dumming går gjennom taket 🤦‍♂️😂

• Haha
Jansson69
  • Laddar…
J
Ikke helt hundre på at jeg dekker hele, men sannsynligvis halve på det meste, deretter et rekkverk for fallsikring så ingen tulling går gjennom taket 🤦‍♂️😂
Ja man slipper ikke opp hvem som helst på loftet😉

Purre
Å ha luft mellom gulv og isolasjon slik at det kan sirkulere er en fordel. Jeg ville også selv valgt å øke størrelsen på gulvet og deretter ikke kjøre spontet slik at det blir luft også mellom gulvplankene.

Purre Purre skrev:
Å ha luft mellom gulv og isolasjon så det kan sirkulere er en fordel. Jeg ville også selv valgt å gå opp i størrelse på gulvet og så ikke bruke spont så det blir luft også mellom gulvbordene.
Jeg kommer ikke til å gå helt ut til kantene, så jeg tenker at det burde vel holde(?).

J
Jeg kommer ikke til å gå helt ut i kantene så jeg tenker at det burde vel holde(?).
Legg råspont som du har tenkt det blir bra..

• Liker
Krebygg86
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.