Hei

Trenger litt hjelp, holder på å bygge ut. På grunn av rådende omstendigheter kan vi ikke bygge lecavegg/kjellerveggene høyere enn 220 cm.
Opprinnelig tenkte vi å sette inn en 200 cm dør, men vi har nå vurdert det litt og ville helst sette inn en 210 til kjellerinngangen.
Dette betyr at vi i stedet for 20 cm bare får 10 cm igjen som vi kan legge svill og bjelkelag på.
Mitt håp er at en 10 cm armert betongbjelke (2 stk 16 mm armering) som vi "setter" inn skal klare å bære bjelkelaget.

I andre etasje skal vi ha et kjøkken, flisgulv, bjelkelag cc30 cm.
Dette betyr at det kommer til å ligge 3 stykker bjelker på ovennevnte betongbjelke (+svill 45 mm).

Kommer dette til å holde?

Takk for hjelp

Takk på

Nei. Trolig ikke.
Bjelkelag cc 30 cm? Jeg antar at du mener lekter cc 30 cm.
Hvis du på bjelkens ytterkant, stiller en lekt med samme høyde som gulvlektene, på høykant og bruker den som bjelke for å feste gulvlektene i, så skal du ikke trenge å belaste betongbjelken i det hele tatt.

Takk for svaret Bengan. Enten misforstår jeg deg eller så var jeg uklar i innlegget mitt. Huset er et 1-plan + kjeller. Betongbjelken jeg snakker om vil ligge på lecasteinen i kjellerdelen. Ovenpå den vil det ligge syll og deretter bjelkelag for gulv. CC mellom bjelkene vil være cc 30, akkurat som du skrev. Jeg vil altså ikke ha trykk/kraft fra takstolene ned på betongbjelken, men "kun" gulv fra overetasjen.

• Betongbjelke diagram viser plassering på lecamur i kjeller, med bjelkelag for gulv over og detaljer av konstruksjon ovenfra.
Njaa, det var akkurat så jeg trodde du mente, men jeg villede deg ved å skrive hammarband. Jeg mente svillen. Altså, du skal jo avslutte gulvbjelkene med noe slik at ikke isolasjonen kryper ut. Hvis du bruker en bjelke som står på høykant på svillen, for eksempel en 45*220, som du fester de tre gulvbjelkene ordentlig i, så fører du over lasten fra bjelkelaget til bjelken på høykant, uten å belaste btg-bjelken. Den stående bjelken skal være uskarvet inntil den kommer utenfor btg-bjelken. Håper at dette gir en bedre forklaring.

Sist redigert:
Akkurat så ja

Hvordan fester man passende bjelkelaget i hammarbandet (eller kantbjelken som træguiden kaller det)? Det kreves mer enn noen spiker for å sikre at hammarbandet virkelig skal ta opp hele lasten fra bjelkelaget...

Man fester gulvbjelkene i kantbjelken med bjelkesko + ankerspiker/skruer.
(Hammabånd og kantbjelke er ikke det samme. Hammarbåndet ligger øverst oppå stenderne.)

Ok, takk! :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.