Jeg vurderer å bytte ut to sløyfer med gamle stålrør til radiatorer. Jeg vil ha 15mm kobberrør i stedet, lagt i taket i kjelleren, med hull rett opp ved de eksisterende stålrørene.
Hvordan ville dere gjort det? Stålrørene er lagt i bjelkelaget med kjeller under. Det er ikke mulig å komme til nedenfra.
Kutte de eksisterende stålrørene rett over gulvet og deretter forsøke å bore med 16mm metallbor rett ned i stålrørene?
Nei, men det er helt sprø dragninger i kjelleren i både kjellervegger og kjellergulv! Det finnes et element i kjelleren som uansett ikke brukes, ellers er det bare to elementer som berøres som sagt. Det ville vært bedre om jeg kan kutte disse gamle sløyfene og legge nytt som kan følges hvordan det er lagt tenkte jeg.
Troligvis går det ikke an å bore eller på annen måte forsøke med noe. Kjellermuren under er sikkert ca. 10 cm lenger ut under bjelkelaget enn veggen du har der. Den er tykkere og skal man få dit rør fra kjelleren så må det bores skrått opp nedenfra. Veldig vanskelig å treffe riktig til oversiden. Det eneste som pleier å gå, er å hugge opp et hull i kjellermuren. Kjellermuren er sikkert 25 cm tykk og veggen oppe står på ytterkant og er tynnere.
Takk, det var veldig verdifull informasjon. Det høres rimelig ut det du sier.
Dette blir ikke lett!
En ytterligere grunn til at jeg vil bytte rørene er at jeg tenkte å bytte radiatorene som er litt underdimensjonerte. Den på bilde er den nyeste av de to med en panel og en konveksjonsplate. Hadde tenkt meg C22 eller C21. Den andre er av typen to paneler kun. Vet ikke helt hvordan jeg skulle fått dit nye elementer mot eksisterende rør.
Har ikke brukt disse men skal kunne brukes. Kap rørene ca 10 cm opp, puss av med veldig fin smergelduk, som legges rundt og dras slik at eventuelle riper blir rundt røret. Nå kan det være litt problem med det venstre røret, da det ser ut til å begynne å bøye seg nesten nede ved gulvet, og det bør nok være en rak ende som det settes på- Og fortsette med kobber til elementet. Kobberrør kan bøyes og eventuelt gå inn mellom element og vegg. Her finnes litt info om koblingen, samt søk på klemringskopling stål så ser mer hva som finnes https://www.vatette.se/produkter/kopplingar/vatette-stal
Om du er inne på å beholde de gamle rørene så kan du nok få til en god løsning ved å bruke Purmos Flexfordeler med Purmo Termopanel V4. Flexfordeleren drar opp tilkoblingene fra radiatoren undersiden til radiatorens bakside ca 20 cm over radiatorens nedre kant med tilkoblingene pekende horisontalt mot radiatorens motsatte kortside.
Jeg har brukt Flexfordeler for å koble til gamle prisolrør som kommer opp fra gulvene nærmere veggene sammenlignet med hva moderne radiatorer er konstruert for. Du kan formentlig få til en overgang fra de gamle rørene til 12 eller 15 mm kobberrør som kobler til flexfordeleren. Overgangen blir skjult bak radiatoren bortsett fra de deler som havner under radiatoren, disse er imidlertid ganske godt skjult av radiatorens dybde. Radiatorkonsollene må kompletteres med avstandsstykker som flytter radiatoren ut fra veggen for å få plass til en eller annen overgangskobling på baksiden. Ferdige plastavstandsstykker finnes opp til 31 mm som totalt gir 61 mm luftspalte bak radiatoren.
Såhär gjorde jag igår och det blev bra.
Använd befintliga gängor på rören?
Vet inte riktigt om jag hänger med i hur du menar med att borra rätt ned i rören om de ändå inte går att komma åt underifrån? Antagligen sticker de iväg åt något håll i bjälklaget.
Såvida du inte vill ha koppar av rent estetiska skäl så hade jag skitit i det och kanske nöjt mig med att gänga ur och proppa det som inte används bara - stålrör håller extremt länge i vanlig inomhusmiljö under normala omständigheter.
Tror du får återkomma med fler bilder om vi ska kunna hjälpa dig mer.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.