1.513 lest ·
6 svar
2k lest
6 svar
Tykkelse for betongplate for støpejernskomfyr?
Hei!
Vi holder på å bygge et orangeri og planlegger å ha en støpejernskamin for kvelder og kjølige dager.
Tanken er å støpe en plate for den å stå på slik at den kommer opp ca. 50 cm fra gulvet. Platen vil hvile på 19 cm brede lettklinkerblokker som blir en del av dyrkingsbedene.
Platen vil være ca. 150 cm bred og 75 cm dyp. Det blir altså ca. 110 cm mellom støttene. Bakkanten kan forankres i eksisterende betongvegg med ett eller flere armeringsjern. Kaminen veier ca. 200 kg og platen skal forsterkes med "vanlig" (6 mm?) armeringsnett. Planen er å bruke finbetong.
Noen som kan hjelpe til med en passe overdimensjonert tykkelse og om det er noe annet å tenke på?
Takk på forhånd & vennlige hilsener,
Kristofer
Vi holder på å bygge et orangeri og planlegger å ha en støpejernskamin for kvelder og kjølige dager.
Tanken er å støpe en plate for den å stå på slik at den kommer opp ca. 50 cm fra gulvet. Platen vil hvile på 19 cm brede lettklinkerblokker som blir en del av dyrkingsbedene.
Platen vil være ca. 150 cm bred og 75 cm dyp. Det blir altså ca. 110 cm mellom støttene. Bakkanten kan forankres i eksisterende betongvegg med ett eller flere armeringsjern. Kaminen veier ca. 200 kg og platen skal forsterkes med "vanlig" (6 mm?) armeringsnett. Planen er å bruke finbetong.
Noen som kan hjelpe til med en passe overdimensjonert tykkelse og om det er noe annet å tenke på?
Takk på forhånd & vennlige hilsener,
Kristofer
Ingen som har noen tanker rundt dette?
Beste svar
Bygningsveteran
· Norrland
· 342 innlegg
Hei! Jeg kan begynne med å si at jeg ikke er noen konstruktør, men kan bare komme med en kvalifisert gjetning. Men å forankre den i den bakre betongveggen høres ut som en god idé. Jeg tror du burde klare deg med en 100mm tykk plate. Å bruke en nettingmatte er smart, men jeg synes du burde forsterke armeringen med noen 12mm armeringsjern som ligger på tvers over platen fra lettklinkerblokk til lettklinkerblokk. Legg 12:erne i bunnen på distanser, og så kan du legge matten oppe på. Du kan også bruke grovbetong i stedet for finbetong.
Hvor mye tåler lettklinkerblokkene egentlig? Blir jo litt vekt i den der konstruksjonen. Platen veier omtrent 260kg pluss peis og røykrør er det jo nesten et halvt tonn. Kan kanskje gå ned i tykkelse på platen, men da må du nok legge grovere jern.
Hvor mye tåler lettklinkerblokkene egentlig? Blir jo litt vekt i den der konstruksjonen. Platen veier omtrent 260kg pluss peis og røykrør er det jo nesten et halvt tonn. Kan kanskje gå ned i tykkelse på platen, men da må du nok legge grovere jern.
Hei!
Takk for ditt svar, dessverre ble platen støpt for et par timer siden bare.
Det ble følgende:
- Ca 100 mm tykk i finbetong
- Kantbalk i forkant ca 150 mm totalhøyde og 50 mm dybde med to 8 mm armeringsjern (en i bunnen, en i høyde med armeringsnettet)
- 6 mm armeringsnett over hele & festet i bakkant, med to ekstra 8 mm i samme plan (i tillegg til de to i kantbalken)
Det er irriterende at jeg hadde 12 mm armeringsjern hjemme, men syntes det føltes overdrevet. Får håpe det holder likevel.
Takk & god kveld,
Kristofer
PS. Blokkene er 3 MPa, så 3 N/mm2. Litt raskt regnet så tåler de da 44 tonn per side. DS
Det ble følgende:
- Ca 100 mm tykk i finbetong
- Kantbalk i forkant ca 150 mm totalhøyde og 50 mm dybde med to 8 mm armeringsjern (en i bunnen, en i høyde med armeringsnettet)
- 6 mm armeringsnett over hele & festet i bakkant, med to ekstra 8 mm i samme plan (i tillegg til de to i kantbalken)
Det er irriterende at jeg hadde 12 mm armeringsjern hjemme, men syntes det føltes overdrevet. Får håpe det holder likevel.
Takk & god kveld,
Kristofer
PS. Blokkene er 3 MPa, så 3 N/mm2. Litt raskt regnet så tåler de da 44 tonn per side. DS
Sist redigert:
Bygningsveteran
· Norrland
· 342 innlegg
Jaha, det var jo synd at jeg ikke var raskere med å svare. Men det høres ut som at det der bør holde uten problemer. Smart løsning med en "kantbjelke" i forkant som forsterkning. Var bare jeg som tenkte at det kan være smart å safe med 12 mm jern. Men tror som sagt at din løsning funker uten problemer, la den bare tørke noen uker før du belaster denK Kristofer_Hlm skrev:Hei!
Det ble følgende:
- Ca. 100 mm tykk i finbetong
- Kantbjelke i forkant ca. 150 mm totalhøyde og 50 mm dyp med to 8 mm armeringsjern (en i bunnen, en i høyde med armeringsnettet)
- 6 mm armeringsnett over hele & festet i bakkant, med to ekstra 8 mm i samme plan (i tillegg til de to i kantbjelken)
Det er ergerlig at jeg hadde 12 mm armeringsjern hjemme, men syntes at det virket overdrevet. Får håpe at det holder likevel.
Takk & ha en fin kveld,
Kristofer
PS. Blokkene er 3 MPa, så 3 N/mm2. Litt raskt regnet tåler de da 44 tonn per side. DS
Oj, jævlar ja da holder jo de uten problem iallfall
Ja, litt synd men likevel hyggelig med et svar og litt diskusjon 
Takk, jeg tenkte at bjelken kunne være bra som litt ekstra sikkerhet. Ingen risiko for tidlig belastning, det kommer nok til å ta noen måneder før det kommer peis på den platen. Men jeg kan like gjerne la formen og støttene under være der en drøy uke, de plager ingen.
Takk & ha det fint,
Kristofer
Takk, jeg tenkte at bjelken kunne være bra som litt ekstra sikkerhet. Ingen risiko for tidlig belastning, det kommer nok til å ta noen måneder før det kommer peis på den platen. Men jeg kan like gjerne la formen og støttene under være der en drøy uke, de plager ingen.
Takk & ha det fint,
Kristofer
Bygningsveteran
· Norrland
· 342 innlegg
Nei, nettopp, det er jo alltid hyggelig!K Kristofer_Hlm skrev:Ja, litt synd men likevel hyggelig med et svar og litt diskusjon
Takk, jeg tenkte at bjelken kunne være bra som litt ekstra sikkerhet. Ingen risiko for tidlig belastning, det kommer nok til å ta noen måneder før det kommer peis på den platen. Men jeg kan like gjerne la formen og støttene under være igjen en god uke, de plager ingen.
Takk & ha det fint,
Kristofer
Okei, så bra da rekker betongen å herde ordentlig.
Takk det samme!
Klikk her for å svare