Hei hopp.

Skal straks begynne å fikse i tilbygget.

Helt nederst på bjelkene fester jeg en planke, og der er spørsmålet hva jeg skal legge?
Asfaboard, trossbottenskiva eller fibercementskiva?
Teiper jeg så mellom platen og bjelken slik at det blir helt tett med tanke på mus?
Deretter legger man på med isolasjon og gulvspon.
Takk på forhånd :D
 
Er det å anbefale å ha aldringsbestandig plast på bakken og bare kaste på litt grus, eller skal man droppe plasten?
 
Sist redigert:

Beste svar

Rickard.
Fibercement må vel være det teoretisk beste alternativet, men også det mest krevende og dyreste. Jeg ville valgt etter forutsetningene hvilken "nivå" som føles rimelig. Asfaboard ville jeg droppet fordi platene er så svake og trenger mye støtte.

Blindbunnen skal ikke bare være musebestandig, den skal også være lufttett, men det finnes nok ingen eksakt metode for hvordan man gjør det, det finnes alternativer.

Træguiden har gode bilder å se på for inspirasjon. (her er 3 forskjellige løsninger)
Illustrasjon av gulvkonstruksjon med flere lag: gulvbelegg, undergulv, varmeisolasjon og blindbunn. Viser bjelker, lekter og strøbord.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Fibercement må vel være det teoretisk beste alternativet, men også det mest krevende og dyreste. Jeg hadde valgt etter forutsetningene hvilken "nivå" som føles rimelig. Asfaboard ville jeg droppet fordi platene er så skjøre og trenger mye støtte.

Blindbotn skal ikke bare være muse-tett, den skal også være lufttett, men noen eksakt skole om hvordan man gjør det finnes nok ikke, bare alternativer.

Träguiden har bra bilder å se på for inspirasjon. (her er 3 forskjellige løsninger)
[bilde]
Takk for svar. Blir nok oljeherdet bjelkelagplate. Fibercementen kostet bare 15kr mer per plate, men føles som mer krabb.
Blir nok byggfug før jeg legger i platene og så skru dem fast og teipe skjøtene.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.