Skal skrive opp en liten hylle med 17kgs belastning som IKKE får falle ned.

Vil forsikre meg om at den sitter. Hvordan går jeg fram?

Kjellerveggen ser ut som på bildet og er helt stum når man banker på den (vanlig betong?).

Bortype?
Slagborr?
Pluggtype?
Dimensjon på skrue og plugg og bor?
Teknikk? Lengde på borhull?

En del tidligere monteringsforsøk i betongvegger har gått galt hvor veggen har smuldret opp og hatt null bæreevne og vegg og gulv har sett ut som en sandkasse.....

Takk sam for råd :)

Hvitmalt kjellervegg i betong under et vindu; jevn overflate med noen synlige horisontale linjer, potensielt for oppheng av hyller.

S
Hvordan ser hyllen ut?
Vanskelig å gi råd om egnet skrue uten bilde eller beskrivelse.

• Liker
plan-g
  • Laddar…
Borre 20stk hull og sett inn brun plugg. Deretter skru inn skruer i alle hull så vil de sitte fast.
Slagborr selvfølgelig.

• Liker
plan-g
  • Laddar…
En borhammer og 8-10 mm bor (bor følger sannsynligvis med). Hørselsvern må du kjøpe ekstra. Går kanskje med vanlig slagbor hvis hullene ikke er så mange (kort eller lang hylle?).
https://www.jula.se/catalog/verktyg...re/elektriska-borrhammare/borrhammare-011637/

Vinkelkonsoller og 8-10 mm plugg avhengig av hvor mange konsoller.
https://www.biltema.se/bygg/forvaringshyllor/konsoler/vinkelkonsol-2000037531
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/forvaring/forvaringshyllor-lador/konsoler/konsol-341063/
https://www.byggmax.se/konsol-p257221

Grå plugg hadde jeg valgt, med hakk i, ikke rette.
https://www.biltema.se/bygg/fastelement/pluggar/plugg-med-skruv-2000022298
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...expanders/plast-nylonplugg/nylonplugg-365139/

Når du har festet en konsoll, henger du deg i den med hele din vekt. Så hadde jeg gjort.

(Hørselsvernene er for at ABBA ikke skal høres ut som dødsmetall resten av livet, ikke noe galt med death metal kanskje, men noen ganger vil man nok høre noe annet.)

Sist redigert:
  • Liker
plan-g
  • Laddar…

Beste svar

Du har Tung i overskriften, men skriver deretter 17kg.
Skal du belaste med 17kg holder det egentlig med en skrue, de fleste hyller trenger vel 2 konsoller og 2 skruer til hver konsoll.

Om du mangler egen mulighet til å bore i betong skulle jeg leie eller låne en liten borhammer med tilhørende SDS borr for eksempel en Hilti TE2

Det holder med 5,5mm borr og rødplugg for en så liten belastning, man pleier å bore ca 4cm dypt og kan bruke skruer med 30-40mm lengde.

• Liker
plan-g
  • Laddar…
Düsseldorff
Mangler det en null kanskje? 170 kg er tungt. 17 kg er ikke tungt.

• Liker
Dublin
  • Laddar…
Hvordan går det med hyllen?

• Liker
plan-g
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hvorfor ikke satse på noe sånt her i stedet?
[bild]
[lenke]
Så slipper du alt borring og skruing.
Det finnes hyller i mange utførelser:
[lenke]
Takk, men i dette tilfellet går det ikke da det er sofa mm i veien. Har dog flere nettopp slike i garasje og øvrige kjelleren.

S sinuslinus skrev:
Hvordan ser hyllen ut?
Vanskelig å gi råd om passende skruv uten bilde eller beskrivelse.
Det er en hylleplate med 2 vanlige konsoller. Det blir vel et skruv hull per konsoll.

F fribygg skrev:
Du har Tung i rubrikken, men skriver så 17kg.
Skal du belaste med 17kg holder det egentlig med en skruv, de fleste hyller trenger vel 2 konsoller og 2 skruv til hver konsoll.

Om du mangler egen mulighet til å bore i betong skulle jeg leie eller låne en liten borhammer med tilhørende SDS bor f.eks. en Hilti TE2

Det holder bra med 5,5mm bor og rødplugg for en så liten belastning, man pleier å bore ca 4cm dypt og kan bruke skruv med 30-40mm lengde
Okei! Takk for avklaringen. Jeg oppfatter 17kg som svært mye mer enn hva jeg pleier å ha på hyller. Det skal stå 2 væskefylte hydroponiske dyrkingskasser på, så om de faller ned har jeg vann overalt. Det er 17kg pluss selve hylleplaten, så det blir ca. 20kg.

Når jeg skrudde opp skohyller på veggen ved siden av, satt pluggene veldig dårlig, men det kan kanskje ha vært på grunn av feil teknikk/plugg mm.

Takk for alle gode svar i tråden. Skal nå gjøre som dere har sagt. Skrur opp hyllen i ettermiddag. Har tilgang til Hitachi bormaskin med slagfunksjon (borhammer)

Skrutrekker med slag er vel ikke helt det samme som en borhammer?

• Liker
toolman77
  • Laddar…
Hva slags materiale er det i veggen? En kjeller kan jo være alt fra armert betong til leca til hulsteinblokk. Når er huset bygget?

Har du prøvd å bore i veggen et sted du ikke skal feste hyllen? Går det tregt eller lett å bore i, hvilken farge har borrestøvet?

Er det tregt og hardt å bore, så er det kanskje betong, da fungerer vanlig plugg.
Er det lett å bore og litt mørkegrått støv kan det være leca. Da kan riflet nylonplugg fungere.
Er det lysegrått kan det være betonghulstein eller bare et tykt lag puss. Kan fungere med 6*120mm treskrue rett inn uten å bore. Kan kreve plugg.

Du kan jo alltid sette opp konsollskenner i stedet for bare konsoller. Det gir flere festepunkter og en bedre vektarm for innfestingen. Å bruke lang skrue med pluggen trykt inn i hullet eller plugg med lang hals kan også fungere. Du får da innfestingen langt inn i holde slik at veggen ikke sprekker.

• Liker
Cerb
  • Laddar…
Er det ekte betong eller betonghålsten?

om det siste så holder jo t.o.m. en vanlig skrumaskin så lenge som det ikke er noen 12mm hull du skal lage.

Er du ekstremt bekymret, bor og sett gjengestang med kjemiankor. Da kan du henge en mindre bil på veggen etterpå :)

P plan-g skrev:
Takk for alle gode svar i tråden. Skal nå gjøre som dere har sagt. Skrur opp hyllen i ettermiddag. Har tilgang til hitahchi skrudrill med slagfunksjon (borhammer)
Kommer du inn i veggen med en skrudrill med "slagborfunksjon" ville jeg håndtere veggen som svak. Kommer du inn med en slagskrudrill ville jeg kalle den porøs.

Et siste utvei er alltid gjengestang og gummiekspander eller hullhylse og ankermasse.

S Stevie Deville skrev:
Skruvtrekker med slag er vel ikke helt det samme som en borhammer?
NEI det er det ikke

Bildet viser jo en betongvegg støpt i form av uhøvlede planker, når hyllen tydelig veier 20kg bør det holde godt med rødplugg. Om betongen er hardt prosentert med stein som var vanlig før den fabrikkblandede betongen eller av andre grunner inneholder mye ballast anbefaler jeg en skikkelig borhammer, å holde på med noe annet i slikt mtrl tar mer på psyken enn på veggen.

• Liker
kulle og 3 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.