F fribygg skrev:
Bilden viser jo en betongvegg støpt i form av uhøvlede bord, da hyllen tydeligvis skal veie 20kg bør det holde godt med rødplugg. Om betongen er hardt prosentvis tilsatt stein som var vanlig før den fabrikkblandede betongen eller av andre grunner inneholder mye ballast anbefaler jeg en ordentlig borhammer, å holde på med noe annet i slikt mtrl tar mer på psyken enn på veggen.
Takk så mye for godt svar!
Jeg har plukket fram både Hitachi borhammer og diverse skrudrill.

Noen "rødplugg" hadde jeg nok dessverre ikke. Kan disse funke? Ser at de har noen vinger som rødplugg ikke ser ut til å ha.
Posen inneholder et sortiment av 200 nylonplugger i forskjellige størrelser, med etikett som viser mål i millimeter. Laget i Tyskland.

• Liker
multix
  • Laddar…
Det er bra om skruen er lengre enn pluggen når den er skrudd inn. Da vil det sitte bedre.

• Liker
plan-g og 1 annen
  • Laddar…
tommib
Det kan fungere men man bør bruke gode plugger og ikke noe fra ÖoB. Det, på samme måte som borhammeren, sparer psyken. Det er stor forskjell i plasten i pluggene og om det der er en bra sort er vanskelig å vite uten å klemme og kjenne.

Du skrev tidligere om en skrue per konsoll, det høres veldig lite ut. Hva er det for konsoller egentlig? Jeg ville vært mer bekymret for dem enn for festingen i veggen.

Om du er bekymret så kan du jo alltid belastningsteste hyllen uten vann. En fornuftig hylle med konsoller festet i en solid betongvegg tåler uten videre at en voksen person sitter på den.

• Liker
plan-g
  • Laddar…
Düsseldorff
Kjøp ordentlige plugger av anerkjent kvalitet, typ Fischer. Særlig siden du er litt bekymret for holdbarheten.

• Liker
plan-g
  • Laddar…
Er man bekymret med plugg så bruk Hilti kemankre og m8/m10 gjengestang!

• Liker
plan-g
  • Laddar…
Killinallan Killinallan skrev:
Er man bekymret med plugg så kjør med Hilti kjemisk anker og m8/m10 gjengestang!
Hvorfor skulle man bruke 8 eller 10mm for 20kg last?

Düsseldorff
Killinallan Killinallan skrev:
Er man bekymret med plugger så bruk Hilti kjemisk anker og m8/m10 gjengestang!
Litt overkill for 17 kg, eller...?

Takk for hjelpen i tråden! Spørsmålet kan virke latterlig, men tidligere monteringsforsøk har som sagt ofte mislyktes...

Nå sitter den oppe. Virker å sitte som støpt. Har trykket ordentlig på hyllen uten at den rører seg.

Det var 2 stk plugger per konsoll.
Jeg byttet og brukte i stedet fischer Duo som jeg også hadde hjemme.
Jeg brukte en borhammer og oppfattet veggen som noe porøs (det tok cirka 2 sekunder å bore 5 cm dype hull)

Hvit hylle med to rektangulære plantebeholdere under vindu, opplyst av tre hengelamper.

• Liker
balloo og 1 annen
  • Laddar…
Hyllens bruksområde kan jo komme til å endre seg i fremtiden så best å ligge på pluss.

• Liker
plan-g
  • Laddar…
Hva skal det bli? Gress?

• Liker
  • Haha
hjalle74 og 2 andre
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Litt overkill for 17 kg va...?
Haha ja det kan man si, men det kommer til å holde!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.