Bilden viser jo en betongvegg støpt i form av uhøvlede bord, da hyllen tydeligvis skal veie 20kg bør det holde godt med rødplugg. Om betongen er hardt prosentvis tilsatt stein som var vanlig før den fabrikkblandede betongen eller av andre grunner inneholder mye ballast anbefaler jeg en ordentlig borhammer, å holde på med noe annet i slikt mtrl tar mer på psyken enn på veggen.
Takk så mye for godt svar!
Jeg har plukket fram både Hitachi borhammer og diverse skrudrill.
Noen "rødplugg" hadde jeg nok dessverre ikke. Kan disse funke? Ser at de har noen vinger som rødplugg ikke ser ut til å ha.
Det kan fungere men man bør bruke gode plugger og ikke noe fra ÖoB. Det, på samme måte som borhammeren, sparer psyken. Det er stor forskjell i plasten i pluggene og om det der er en bra sort er vanskelig å vite uten å klemme og kjenne.
Du skrev tidligere om en skrue per konsoll, det høres veldig lite ut. Hva er det for konsoller egentlig? Jeg ville vært mer bekymret for dem enn for festingen i veggen.
Om du er bekymret så kan du jo alltid belastningsteste hyllen uten vann. En fornuftig hylle med konsoller festet i en solid betongvegg tåler uten videre at en voksen person sitter på den.
Takk for hjelpen i tråden! Spørsmålet kan virke latterlig, men tidligere monteringsforsøk har som sagt ofte mislyktes...
Nå sitter den oppe. Virker å sitte som støpt. Har trykket ordentlig på hyllen uten at den rører seg.
Det var 2 stk plugger per konsoll.
Jeg byttet og brukte i stedet fischer Duo som jeg også hadde hjemme.
Jeg brukte en borhammer og oppfattet veggen som noe porøs (det tok cirka 2 sekunder å bore 5 cm dype hull)