Jeg holder på og bygger et plank og tenkte være ordentlig og bruke vognbolt i stedet for fransk treskrue. Men ser nå at boltene bare kommer til å snurre fordi det firkantede på hodet ikke vil komme ned i treverket. Hva hadde dere andre gjort? Vognboltene er 8*120.

Vognbolt som snurrer i et hull i metallplaten uten at firkantet del holder fast.
 
Vanlig galvad bolt og skive
 
  • Liker
S_B_O og 1 annen
  • Laddar…

Beste svar

Vognbolten på bildet er galvanisert, for å ha en god rustbeskyttelse for utendørs bruk må du bruke varmforsinket(vfz).

Sekskantskrue M10x120 delgjenget Vfz er altså det du leter etter. Eller M12 avhengig av huldiameteren i plintjernet.
 
  • Liker
richardtenggren og 1 annen
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Vanlig galvad bult och bricka
Bolt blir vanskelig å bruke da den mangler gjenge, en skrue fungerer mye bedre. ;)
Og det er varmgalvanisert eller muligens rustfritt som gjelder. Galvanisert vil ruste ganske raskt.
 
  • Liker
bara en sån sak
  • Laddar…
Problemet med gjennomgående er å treffe hullet på andre siden.
Da er det enklere med Fransk-skrue. skru ene siden, rikt, skru andre siden.

Protte
 
Nå har du kanskje ferdige hull i jernet, men ellers skal hullet være noe mindre enn firkanten på vognbolten. Deretter slår man fast bolten i jernet slik at den ikke snurrer med.
 
S S_B_O skrev:
Men ser nå at boltene bare kommer til å snurre siden det firkantede på hodet ikke vil komme ned i treet.
Om du bruker vanlige muttere og en muttertrekker så har jeg veldig vanskelig for å se at det skulle kunne være et problem.
Har du prøvd? burde holde å holde fingeren på skruen.
 
Vognbolten på bildet ser som noen sier ut til å bare være galvansiert = den kommer til å begynne å ruste ganske straks.
Bytt til varmforzinket!
 
Takk for alle synspunkter! Jeg kommer til å bytte til varmforzinkede sekskantskruer 10x120 i morgen. Er litt "bekymret" over det der med å treffe hullet rett gjennom stolpen, men jeg tenkte å prøve meg på det. Blant annet oppmuntret av et annet innlegg her i forumet. Tar gjerne imot tips også på det området

Instruksjoner for montering av vognbolt med trinnvise steg listet opp, nevner avstander og bruk av boremaskin for å justere stolpe.
 
  • Liker
mexitegel
  • Laddar…
R roli skrev:
Bolt blir vanskelig å bruke da den mangler gjenge, en skrue fungerer mye bedre.
Skriver man sekskantskrue så skjønner ingen...:rofl:
 
tommib
Hva med å dra vognbolten fra den andre siden?
 
S S_B_O skrev:
Tar gjerne imot tips også på det området
Jeg synes det blir litt lettere å få til et bra hull hvis man borer ca. 60% gjennom fra den ene siden med et borr som har omtrent halvparten av diameteren av det ferdige hullet, og deretter fra den andre siden. Da har man et "pilot" hull som forhåpentligvis møtes på midten. Hvis det ikke gjør det nøyaktig, har man mulighet til å justere når man borer helt gjennom med neste borstørrelse, som jeg pleier å velge et sted mellom ferdig diameter og den som manuset boret med. Den mindre huldimensjonen styrer da neste borr til en viss grad, samtidig som man kan kompensere hvis det trengs. Til slutt borer man det endelige hullet, som jeg pleier å gjøre 0,5-1 mm større enn den skruediameteren jeg skal montere, jo strammere, desto bedre. På denne måten pleier jeg å gjøre det når jeg monterer gjennomgående skruer med mutter i stolpesko, søylejern eller andre metalldeler. Og for det meste blir hullet perfekt når man "dobbeltborer" med forskjellige diametre før det endelige. De gangene det har blitt litt dårligere, er når man har støtt på en kvist eller lignende i stolpen.
 
  • Liker
Bjober og 1 annen
  • Laddar…
R roli skrev:
Bolt blir vanskelig å bruke da den mangler gjenger, en skrue fungerer mye bedre. ;)
Og det er varmgalvanisert eller muligens rustfritt som gjelder. Galvanisert vil ganske raskt begynne å ruste.
Hva er problemet med at den ruster?
Er godset tilstrekkelig grovt holder det vel hundre år selv om det blir litt overflaterust.
 
R roli skrev:
Jeg synes det blir litt lettere å få til et bra hull om man borer typ 60% gjennom fra ene siden med en bor som har ca halv diameter av det ferdige hullet og så fra andre siden. Da har man et "pilot" hull som forhåpentligvis møtes på midten. Om det ikke gjør det nøyaktig har man mulighet til å justere når man borer helt gjennom med neste borstørrelse som jeg pleier å velge et sted midt mellom ferdig diameter og den som manuset boret med. Den tynnere huldia styrer da neste bor til en viss grad samtidig som man kan kompensere om man trenger. Til slutt borer man det endelige hullet som jeg pleier å gjøre 0,5-1 mm større enn den skrue diameteren som jeg skal montere, jo strammere desto bedre. Slik pleier jeg å gjøre når jeg monterer gjennomgående skrue med mutter i stolpesko, fundamentjern eller andre metalldeler. Og for det meste blir hullet perfekt når man "delborer" med ulike diametere før den endelige. De ganger som har blitt litt dårligere er når man har støtt på en kvist eller lignende i stolpen.
Takk for den utførlige beskrivelsen! Jeg skal absolutt bruke meg av den teknikken.
 
R roli skrev:
Jeg synes det blir litt lettere å få til et bra hull om man borer typ 60% gjennom fra ene siden med en bor som har ca halve diameteren av det ferdige hullet og så fra andre siden. Da har man et "pilothull" som forhåpentligvis møtes på midten. Om det ikke gjør det nøyaktig, har man mulighet til å justere når man borer helt igjennom med neste borstørrelse som jeg pleier å velge et sted midt mellom ferdig diameter og den som manuset boret med. Det slankere hullet styrer da neste bor til en viss grad samtidig som man kan kompensere om man trenger. Til sist borer man det endelige hullet som jeg pleier å lage 0,5-1 mm større enn den skruediameteren som jeg skal montere, jo strammere desto bedre. Slik pleier jeg gjøre når jeg monterer gjennomgående skru med mutter i stolpesko, fundamentjern eller andre metalldeler. Og for det meste blir hullet perfekt når man "delborer" med ulike diametre før det endelige. De gangene som har blitt litt dårligere er når man har støtt på en kvist eller lignende i stolpen.
Var akkurat ute og prøvde metoden på en prøvebit. Det gikk tilstrekkelig bra (tilstrekkelig litt dårlig) til at jeg skal våge meg på å prøve metoden i skarpt pass.

Lurer imidlertid på om du også har et godt tips på å få stolpene rette? Skal man først rette det ene fundamentjernet så det er helt loddrett og deretter anta at stolpen vil holde seg etter det? For det blir jo litt at fundamentjernet trekker seg sammen siden det er noen millimeter bredere enn stolpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.