Hei!

Har nettopp kjøpt mitt første hus og er nybegynner på det meste!

Jeg ønsker å gjøre noe med trappen og tenkte å be om noen tips til hva og hvordan man kan gjøre det. Trappen er av tre og det ser ut til å ligge en form for plast oppå trinnene. Jeg har ikke flyttet inn ennå, så har begrenset med bilder, men legger ved et par. Det jeg vil gjøre er å få av plasten oppå trinnene og male hele trappen.

Etter å ha lest litt "how-to" og sett ulike videoer, tenker jeg noe i retning av:
1. Rive opp plastmatter
2. Vask overflatene med malervask
3. Slipe ned overflatene jevnt
4. Kvistlakk på
5. Sparkle spikerhull og andre ujevnheter
6. Slipe overflatene jevnt igjen
7. Male!

- Savner jeg noe eller bør jeg tenke annerledes?
- Har man vanligvis en form for plast/teppe/materiale over trinnet, eller fungerer det like bra uten og bare male på?

Takk på forhånd!
 
  • Trapp av tre med plastbelegg på trinnene, ved siden av en vegg med rekkverk langs venstre side.
  • En trappetrinn laget av tre med en lysebrun plastmatte på toppen, med synlig trestruktur på siden.

Beste svar

Litt vanskelig å se, men metodikken er korrekt. Så vet jeg ikke hvor viktig det er med kvistlakk, men det avhenger.
Vangstykkene (sidene) samt håndløperen ser ut til å være original. Det kan være at forrige eier kledde inn trappen med de loddrette plankene, da de har dårlig passform og annen nyanse. Kan det ha vært en åpen trapp fra begynnelsen kanskje?
De lakkerte flatene (vange og håndløper) er som sagt allerede lakkert, og eventuell blødning fra de kvistene burde ha opphørt for mange år siden. Men de der innkledningsbordene eller hva de nå kalles, kan kanskje trenge lakk dersom de ikke allerede er det. (Dette om du skal male dem)
Man må ikke ha noe på trinnene, men det kan bli glatt samt mer utsatt for slitasje. Nålefiltmatte er en klassiker som fortsatt er pen (synes jeg iallfall).

Jeg renoverte vår trapp i høst, og den så ut som dine sider og nøyaktig samme håndløper. Brukte ikke kvistlakk og det har ikke vært noen problemer. Jeg rugget med slipssvamp fra Biltema og sparklet med snickerisparkel (hardt sparkel). Kompletterte med eklister og nålefiltmatte.

Om trappen ikke trenger å utbedres mer enn estetisk, hadde jeg i ditt tilfelle kledd inn hele med nålefiltmatte (revet eksisterende plast og eventuelt lister). Malt vanger og håndløper. Jeg kjøpte en billig "trappekompass" i plast og tegnet ut trinnet på dekkpapp. Overførte deretter formen til matten og skar ut. Fordelen er at man kan justere pappen så det blir nøyaktig før man skjærer matte. Stållinjal fra Biltema kan anbefales.

Uansett om du skal male eller legge matte, hadde jeg forsøkt å snekre til de der glipene først.

legger med et inspirasjonsbilde fra vår ferdige trapp :)
 
  • En moderne, hvit tretrapp med nålfiltsmatte og lakkerte overflater i et lyst rom med enkelt interiør og støvsuger på gulvet.
  • Liker
saemstpahus og 1 annen
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Litt vanskelig å se, men metodikken er korrekt. Så vet jeg ikke hvor viktig det er med kvistlakk, men det kommer an på.
Vangen (sidene) samt håndlederen ser ut til å være original. Det kan være slik at forrige eier har kledd inn trappen med de loddrette plankene, siden de har dårlig passform og en annen nyanse. Kan det ha vært en åpen trapp fra begynnelsen kanskje?
De lakkede overflatene (vange og håndleder) er som sagt allerede lakkert, og eventuell blødning fra kvistene burde ha opphørt for mange år siden. Men de der kledningstavlene eller hva de nå kalles, kanskje kan trenge å lakkes hvis de ikke allerede er det. (Dette hvis du skal male dem)
Man må ikke ha noe på trappen, men det kan bli glatt samt mer utsatt for slitasje. Nålfiltsmatte er en klassiker som fortsatt er stilig (synes jeg iallfall)

Jeg renoverte vår trapp i høst, og den så ut som dine sider og nøyaktig samme håndlederen. Jeg brukte ikke kvistlakk, og det har ikke vært noen problemer. Jeg rugget opp med en slipesvamp fra biltema og sparklet med snickerispackel (hardt sparkel). Kompletterte med eklister og nålfiltsmatte.

Hvis trappen ikke trenger å utbedres mer enn estetisk, hadde jeg i ditt tilfelle kledd inn hele med nålfiltsmatte (revet eksisterende plast og eventuelt lister). Malt vangene og håndlederen.
Jeg kjøpte en billig ”trappekompass” i plast og tegnet ut trinnet på dekkpapp. Deretter overførte jeg formen til matta og skar ut. Fordelen er at man kan justere pappen slik at det blir eksakt før man skjærer matta. Stållinjal fra biltema kan anbefales.

uansett om du skal male eller legge matte så hadde jeg forsøkt å snekre til de der glipene først.

legger med et inspirasjonsbilde fra vår ferdige trapp :)
Takk for veldig bra svar og for en flott trapp du fikk til! ;) Ikke dum idé med nålfiltsmatte, definitivt et alternativ!

Jeg skal undersøke trappen nærmere ved innflytting, men som du sier, de loddrette plankene kan nok ha blitt satt på med tanke på deres forferdelige passform :D Du skriver at du hadde forsøkt å snekre til de der glipene, noen tips om hvordan man kunne gjøre det? Fyller man glipene med noe?
 
Tror du må vente til du kan undersøke det på stedet :)

Du kanskje vil "åpne opp" den igjen, eller ikke...

Legger man nålefiltmatte i hele trappen så vil man at den slutter tett i sidene også og da kan det ikke være gliper. Det ser ut til å være litt store gliper for å fylle med latex. Jeg ville nok ha forsøkt å sage til noe i tre, kapp- og gjærsag forenkler enormt. Passformen trenger ikke være superbra, men ikke superdårlig (som den er nå). De siste millimeterne kan man kjøre latexfug på, og deretter lime matte utenpå.
 
  • Liker
saemstpahus
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.