Hei venner!

har et idiotspørsmål. Jeg skal kaste ut min dørkarm (bokstavelig talt) fra 1962. Lyktes med å få på en ny dør for en stund siden med hjelp av et par overgangshengsler som jeg kappet... Det ble vel greit. Inntil jeg skulle kappe døren og merket at jeg trengte å kappe mer enn maks på døren for å få den på plass. Nå er jeg lei av elendigheten og vil bytte.

Over nåværende døråpning sitter det en horisontal kortling (tror jeg det heter) over nåværende dørkarm. Denne trenger å komme opp ca 50mm for at jeg skal få inn en 2100 karm. Har sett at det finnes litt kortere karmer men enten ville åpningen blitt for kort eller jeg må bøye meg når jeg skal inn gjennom døren. Går det an å fjerne kortlingen eller vil veggen rase da? Er funksjonen med denne å stabilisere dørkarmen eller kan man helt ignorere den?

Fant litt drev (tror jeg det heter) i veggen som ser ut som sånt derre skumgummi som pleier å følge med tekniske saker. Hva bør jeg erstatte dette med? Det er vel bare for lydisolering eller hvorfor vil jeg isolere en innervegg?

Vennlig hilsen!

Beste svar

E Eyerash skrev:
Hei venner!

har et idiotspørsmål. Jeg skal kaste ut min dørkarm (bokstavelig talt) fra 1962. Lyktes med å få på en ny dør for en stund siden med hjelp av et par overgangshengsler som jeg kappet... Det ble vel greit. Inntil jeg skulle kappe døren og merket at jeg måtte kappe mer enn maks på døren for å få på den. Nå er jeg lei av elendigheten og vil bytte.

over nåværende dørhull sitter det en horisontal kortling (tror jeg det heter) over nåværende dørkarm. Denne trenger å komme opp ca 50mm for at jeg skal få inn en 2100 karm. Har sett at det finnes litt kortere karmer men enten ville da glipen blitt for kort eller må jeg bøye meg når jeg skal inn gjennom døren. Går det an å fjerne kortlingen eller raser veggen da? Er funksjonen med denne å stabilisere dørkarmen eller kan man helt ignorere den?

Fant litt dytt (tror jeg det heter) i veggen som ser ut som sånn der skumgummi som pleier å følge med tekniske saker. Hva skal jeg erstatte dette med? Visst er det bare for lydisolasjonen eller hvorfor vil jeg isolere en innervegg?

Vennlig hilsen!
Ts bort kortlingen, om det går uten å skade veggen, kan være litt besværlig. Det er nok å feste døren i sidene (der finnes forborede hull). Isolasjon kan du ignorere.

D Dr Jumping Jack skrev:
Ts fjern kortlingen, hvis det går uten å skade veggen, kan være litt besværlig. Det er nok å feste døren i sidene (der finnes forborede hull). Isolering kan du se bort fra.
Når du sier "hvis det går uten å skade veggen" mistenker jeg at du mener overflatene? Eller er det noe annet du tenker på?

Jeg hadde 100mm for lange innerdører, så jeg tok bort 50mm oppe og nede og kortet ned dørkarmen.
Jeg har også ved en annen anledning høvlet av dørkarmen oppe og nede og på sidene for at den skulle passe i et idiothull.....

• Liker
Eyerash
  • Laddar…
E Eyerash skrev:
Når du sier "om det går uten å skade veggen" mistenker jeg at du mener overflatene? Eller er det noe annet du tenker på?
Overflaten, ja. Hvis kortlingen er spikret med grov spiker så gir den seg ikke så lett. Kanskje du kan sage den av på midten og bende den ut. Noen ganger kan man nå spikeren med en vinkelsliper.

Tanken er å rive ned overflatene på den ene siden av karmen. Kanskje kommer jeg til da. Men jeg fjerner hele kortlingen da? Altså jeg målte igjen i går.. 30 mm mangler jeg..... For et skit. Det er altså fra gulvet 2070 mm opp til Kortlingen.

slik ser det ut.

Kanskje går jeg glipp av noe?

• Ødelagt dørkarm med synlig korthuling og vegg skade, betong og gips er revet bort på en side, avslørende en hul åpning i veggen.
Mikael_L
Tigersag med rivningsblad løser ditt problem, ta bort 35mm.

Skru inn noen gips eller sponplateskruer 40mm opp først, da det er risiko for at de kommer veldig nærme regelens (kortlingen) Kant så kan det være smart å forvirre med 3mm borr.

Men det kan kanskje være smartere å la kortlingen falle ut helt og i stedet trykke inn en ny regel i mellomrommet.

• Liker
Workingclasshero og 1 annen
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tigersag med rivningsblad løser ditt problem, ta bort 35mm. Skru inn noen gips eller spånskruer 40mm opp først, da det er risiko for at de kommer veldig nær regelens (kortlingen) kant, så kan det være smart å forborre med 3mm bor.
Rive bort kortlingen først da tenker du, sage og sette den tilbake?

Mikael_L
Ja nå redigerte jeg mens du svarte.
Men en slags regel/kortling bør du nok ha mellom platene. Dels for å holde litt styr på platene, dels noe å feste dørkarm i.

Jeg kjørte med fein rett gjennom gips og halve reglen. Gjorde det på fire døråpninger med fein plastet "innsiden" av rommet og hadde støvsuger på framsiden der jeg sagde. Tok ca 10-15min per åpning, gikk smidig og ikke så mye støv.

Sist redigert:
Hei! Nå er kotlingen borte! Det var ingen komplikasjoner. Har ikke plass til en ny når den nye karmen kommer inn, men selvfølgelig forstår jeg nå i etterkant at den sannsynligvis var satt der for å kunne feste gipsen i noe. Det ble imidlertid et skikkelig antiklimaks da karmen var utsolgt på Byggmax. Kresen som jeg var, bestemte jeg meg for å kjøpe nytt gulv i stedet mens jeg venter på levering.

Alt godt!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.