1.594 lest ·
2 svar
2k lest
2 svar
Boblebad på utkragende betongplatå. Holder det?
Hei,
Vi ønsker å plassere et boblebad på en terrasse i armert betong som krager ut på den ene siden av en vegg og er tak til et lagerrom på den andre siden.
Se bilde! (Den luken som ses på veggen skal bygges igjen)
Spa-leverandøren informerer at man bør dimensjonere for 600 kg / kvm over et område på 2,2 x 2,2 kvm. Vi planlegger å plassere boblebadets senter rett over veggen.
Ønsker gjerne å beholde det svevende / utkragede betongplanet uten å sette støtte utenfor (om mulig). Men kan tenke meg å utvide den bærende veggen (som også skal forbedres) både på inn- og utsiden.
Jeg vil vite om betongen tåler dette?
Finnes det noen kloke tanker/meninger blant dere?
Takk,
Tobias
Ps. Har også forsøkt å få tak i konstruktører over en lengre tid nå, men det er ikke det letteste. Alle er opptatt med annet.
Vi ønsker å plassere et boblebad på en terrasse i armert betong som krager ut på den ene siden av en vegg og er tak til et lagerrom på den andre siden.
Spa-leverandøren informerer at man bør dimensjonere for 600 kg / kvm over et område på 2,2 x 2,2 kvm. Vi planlegger å plassere boblebadets senter rett over veggen.
Ønsker gjerne å beholde det svevende / utkragede betongplanet uten å sette støtte utenfor (om mulig). Men kan tenke meg å utvide den bærende veggen (som også skal forbedres) både på inn- og utsiden.
Jeg vil vite om betongen tåler dette?
Takk,
Tobias
Ps. Har også forsøkt å få tak i konstruktører over en lengre tid nå, men det er ikke det letteste. Alle er opptatt med annet.
Beste svar
Hvordan er bjelkelaget armert? Tykkelse? Vegg under (dimensjon og type)? Lengde på utskytende del? Hvor langt til neste bærende vegg?T t451 skrev:Hei,
Vi vil plassere et spabad på en terrasse i armert betong som krager ut på den ene siden av en vegg og er tak til et lagerrom på den andre siden.
Spa-badsleverandøren meddeler at man bør dimensjonere for 600 kg / kvm over en flate på 2,2 x 2,2 kvm. Vi tenker så klart å sette spabadets sentrum akkurat over veggen.
Vil gjerne beholde den svevende/utkragede betongflaten uten å sette støtte utenfor (om mulig). Kan derimot tenke meg å utvide den bærende veggen (som også skal pyntes opp) både på inn- og utsiden.
Jeg vil vite om betongen holder for dette?
Takk,
Tobias
Ps. Har også forsøkt å få tak i konstruktører over lengre tid nå men det er ikke så lett. Alle er opptatt med annet.
Den ekstra vekten er altså knapt 3 tonn. Trykkfastheten er jo høyere enn 2 MPa, som tilsvarer 200 tonn per kvm. 2m vegg a 20cm burde vel da gi at veggen klarer mer enn 80 tonn på 2 løpemeter vegg. 25 cm tykk bjelkelag gir en vekt på ca 0,6 tonn per kvm (altså omtrent samme belastning som spabadet). Har vanskelig for å tro at veggen ikke skulle klare det. Intuitivt hadde jeg gjettet at også bjelkelaget klarer det, men der hadde det jo vært bra å regne på det.
Klikk her for å svare