Hei,

Mitt første innlegg her på Byggahus.

Vi har kjøpt et hus der de forrige eierne byttet vinduer og verandadør. I forbindelse med byttet gjorde de denne vakre løsningen.

Åpen terrassedør ved siden av et vindu, støttet av en trestolpe. En hund drikker vann foran terrassen. Hagen speiles i glasset.
Trebjelker installert over vindu og altandør i en 1-etasjes hus for å erstatte en tidligere midtstolpe, med et ventilasjonsrist i veggen.
Trebjelker som støtte mellom vindu og altandør på en 1-plans husfasade, muliggjørende et strukturelt behov etter endring.

Forklaringen vi fikk av den forrige eieren var at han satte det inn fordi det før var en midtstolpe mellom vinduet og verandadøren. Spørsmålet er da rett og slett; trengs denne "støtten"? Hvis det trengs, hva anbefaler dere som løsning i stedet?

Huset er 1-etasjes. Veggen der vinduene og verandadøren er plassert måler 3.6m.

Beste svar

tommib
Du trenger å få fram en konstruksjonstegning for huset for å kunne avgjøre det. Trolig hviler takstolene på det som finnes over vinduene og tar man bort ting kan det kollapse. Det vi ser på bildet ble kanskje gjort i stedet for å felle inn en stålbjelke over vindu/dørpartiet.

Jeg vil sterkt fraråde å fjerne noe uten å klargjøre konstruksjonen.

Ja, det var jo en "elegant" løsning...
Gjennom historien har man noen ganger brukt bærende vindu- og dørpartier, der karmene inngår som en bærende del i veggen. Er det et slikt vindusparti man har erstattet med vanlige standardvinduer og denne konstruksjonen, så må den være igjen. Undersøk hvordan øvrig bærende konstruksjon ser ut, finnes det like/liknende hus i nabolaget å se på?
Jeg hadde ikke fjernet den uten grundig undersøkelse.

litt uvanlig løsning, om det er 3,6 m så hviler der trolig 2 stk takstoler så du bør sjekke hvordan bjelken over vinduene før du river
sjekk hus tegningene har du ingen så kanskje kommunen har

Takk for svar. Skal prøve å finne hustegninger men det høres ut som at en ekspert må komme og se på dette. Man vil jo ikke at taket skal falle inn.

Det stemmer at takstolene hviler ovenfor. Så en potensiell løsning er å sette inn stålbjelke ovenfor, der takstolene er?

tommib
Jeg er absolutt ikke konstruktør så ta alt jeg sier med en klype salt

Om man vil ha lange ikke bærende spenn, dvs ha takstoler som hviler på en veggseksjon som ikke kan bære deres vekt, må man avlaste med noe og ta ned lasten på en annen måte. En vanlig metode er stålbjelke eller limtrebjelke samt søyler. Eksakte dimensjoner og spennvidder beregner man. Om den beste løsningen i ditt tilfelle er en stålbjelke går ikke å vite. Man må se på hvordan det er konstruert nå og hvilke laster som finnes.

• Liker
DOAshn
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.