richardtenggren
En lengde ville lettet :)

Kom på det etter 1 min (y)
5 meter.

• Liker
Givdul1
  • Laddar…

Beste svar

For nedbøyning mindre enn 10 mm trengs HEA160, HEB140 eller IPE180. Den sistnevnte er klart lettest og burde være billigst (øvrige et alternativ om høyden er begrenset). Også kontroll at tilskuddet på grunn av bjelkens egenvekt er ok med IPE180.

Notatbokside med håndskrevne beregninger for bøying av en bjelke, inkludert formeler og spesifikasjoner for HEA160, HEB140, og IPE180.

• Liker
Begbie og 2 andre
  • Laddar…
Takk!

bedre svar er vanskelig å få!
Verdsatt. :D

• Liker
Bernieberg
  • Laddar…
H hackatall skrev:
Takk!

bedre svar er vanskelig å få!
Verdsatt. :D
Fasthetslære er alltid en glede. Håper at vinen ikke avrundet for mye.

• Liker
mrpos
  • Laddar…
Sant, jeg har lest emnet men ikke jobbet noe med det så usikkerheten er stor.

Men takket være dine utmerkede notater så kan jeg beregne andre bjelker og dens nedbøyning på en enkel måte, kanskje klemmer inn det i et excelark så blir det enklere å prøve forskjellige bjelker.

Hei, holder på å bygge en garasje. Vil bare vite om HeAa 160 klarer å være en nok bjelke for løse takåsar / takstoler på en lengde på 10m.

B björn/annika skrev:
Hei holder på å bygge en garasje. Vil bare vite om HeAa 160 klarer å fungere som en bjelke for løse takåser / takstoler på en lengde på 10m
Svaret er nok ja/nei/kanskje.

Hvilke krefter vil påvirke, hvordan er den fastspent i endene, hvor mye nedbøyning kan dere tolerere?

kashieda kashieda skrev:
Svaret är nok ja/nei/kanskje.

Hvilke krefter vil påvirke, hvordan er den innspent i endene, hvor mye nedbøyning kan dere tolerere?
Hei takk for raskt svar. Den vil stå på vkr 160x160x10 med sveiset plate 300x300 X20. Ang nedbøyning så er det bare taket med plåttak

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.