Hei!

Jeg har et lite hus fra -59 på 74 m2 med en stue på 18m2 og en tilstøtende spisestue på 12m2 med en døråpning imellom. Egentlig skulle jeg ønske å rive hele veggen for å få bedre lysinnslipp, men jeg er usikker på om den er bærende, og så føles det som det blir mye arbeid (og penger) å gjenopprette gulv og tak og elektrisitet på en pen måte. I stedet vurderer jeg om det er en god løsning å lage et større hull i veggen i linje med andre vinduer og døråpning. Kan man gjøre dette uten å rive hele veggen og bygge om? Det er råspont og masonitt.

Murvegg i et rom, markert med røde linjer for et planlagt større hull, med mål 1,35 m x 3,2 m; spisestue med lampe og møbler synlige.

Er det bærende vegg kan du ikke lage det hullet.

• Liker
Hundt og 1 annen
  • Laddar…
Ser veldig tynn ut men en plantegning hadde vært bra for å vurdere bæring.
Er det etasjen over? Hvordan ser takstolen ut?

• Liker
Trrttsch
  • Laddar…
Jeg skal nok prøve å få hit noen som kan si om den er bærende med tanke på evt setninger men legger ved noen bilder fra tegningen. På papiret "Teknisk beskrivelse" står det så her:
Innvendige vegger bærende: 2 1/2" regelstamme med 15mm hsp panel og trefiberplater på begge sider.
Øvrige vegger: Som bærende innvendige vegger.

Men la oss si at den ikke er bærende. Kan man da lage et slikt hull uten å rive og rekle om?

Plantegning av et hus med en markert rød linje på veggen mellom spisestue og stue, viser muligens en bærende struktur. Tverrsnitt av bygning med skråtak, trekantede sperrer. Vegghøyde 2,5m og takvinkel 23 grader. Tegnet på byggetegning.

Beste svar

Den er ifølge tegningen ikke bærende.
Hvis du mener å lage hull bare med tigersag, kappe nøyaktig åpningen størrelse og så la det være slik, blir det nok vanskelig.
Derimot kan du nok kappe et hull som er 45mm for stort, lage en ramme med 45-vinkel som du deretter kler med listverk likt rundt en dør.

• Liker
Hundt og 1 annen
  • Laddar…
Takk Krister! Det var det svaret jeg håpet på. Eksakt hvordan det skal gjøres får jeg be noen mer kyndige enn meg om å hjelpe meg med, men da vet jeg iallfall at det trolig er mulig og at det ikke er et altfor avansert inngrep.

T Trrttsch skrev:
Hei!

Jeg har et lite hus fra -59 på 74 m2 med en stue på 18m2 og et tilstøtende spiserom på 12m2 med en døråpning mellom. Egentlig skulle jeg gjerne revet hele veggen for å få bedre lysinnslipp, men jeg er usikker på om den er bærende, og det føles som det blir mye arbeid (og penger) for å gjenopprette gulv og tak og elektrisitet på en pen måte. I stedet vurderer jeg om det er en god løsning å lage en større åpning i veggen på linje med de andre vinduene og døråpningen. Kan man gjøre dette uten å rive hele veggen og regelmessig om? Det er råspont og masonitt.

[bilde]
Hvis det ikke er en bærende vegg, hvorfor ikke fjerne hele veggen og skape "luft"?!

H Hundt skrev:
Om det ikke er en bærende vegg, hvorfor ikke fjerne hele veggen og skape "luft"?!
Det ville selvfølgelig vært det peneste, men da må jeg fikse tak, vegger og gulv slik at det blir enhetlig, og dessuten trekke om strømmen, så det blir et helt annet arbeid. Men har ikke bestemt meg ennå. Dro på en stor reparasjon på bilen, så jeg må vente til det blir bedre økonomisk.

• Liker
Svingeln
  • Laddar…
BirgitS
Det kan jo være bra med litt vegger så det finnes et sted å naturlig plassere f.eks. oppbevaringsmøbler.

T Trrttsch skrev:
Det ville selvfølgelig vært det peneste, men da må jeg fikse tak, vegger og gulv så det blir enhetlig og dessuten legge om strømmen så det blir en helt annen jobb. Men har ikke bestemt meg ennå. Fikk en stor reparasjon på bilen så jeg trenger å vente til det blir bedre økonomisk.
Gjør det DU ønsker og drit i mine og andres råd! Spør konen, det pleier å være de som bestemmer, eller hva?? ;/))

• Liker
Trrttsch
  • Laddar…
Jeg tror det blir fint slik du tenker. Å beholde deler av veggen gjør det helt klart lettere å møblere, samtidig som det gjør rommene luftigere.

• Liker
Trrttsch
  • Laddar…
T Trrttsch skrev:
Det ville selvfølgelig vært det peneste, men da må jeg fikse tak, vegger og gulv så det blir enhetlig, og dessuten legge om strømmen så det blir en helt annen jobb. Men har ikke bestemt meg ennå. Kjørte på en stor reparasjon på bilen så jeg trenger å vente til det blir bedre økonomisk.
Vis gjerne senere hvordan det ble!! Lykke til!!

H Hundt skrev:
Vis gjerne deretter hvordan det ble!! Lykke til!!
Takk så mye! Det skal jeg gjøre, men det tar nok en måned eller to på grunn av økonomien. Skal male om takene og selvfølgelig bytte ut den grusomme tegeltapeten. :-)

En meget god begynnelse!!

H Hundt skrev:
Spør k hustruen,
En ekte mann får alltid siste ord.
"Ja elskling":thinking:

• Liker
Vildparti
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.