Tenkte ha en sandhaug og en makadamhaug så jeg enkelt kan blande til litt betong, murmørtel eller pussmørtel.
Spørsmålet er hvilken dimensjon jeg skal kjøpe. Er jo trivelig om sanden funker til alle blandingene.

I ganske nær fremtid skal jeg støpe litt pilarer for et plank, støpe en mindre plate for lvp. Mure opp lecainnevegger. Sluttpuss noen innvendige vegger.

Så,
Sand:
0-4 eller 0-8?
Makadam:
8-16 eller enda grovere?

Som sagt, hadde vært greit å bare ha to hauger.

Murere henger ikke på byggahus, eller?

H
nimhed nimhed skrev:
Tenkte å ha en sandhaug og en makadamhaug så jeg enkelt kan blande til litt betong, muremørtel eller pussmørtel.
Spørsmålet er hvilken dimensjon jeg skal kjøpe. Det er jo greit om sanden fungerer til alle blandingene.

I ganske nær fremtid skal jeg støpe noen stolpesko for et plankegjerde, støpe en mindre plate for lvp. Mure opp lecainnevegger. Finpusse noen innvendige vegger.

Så,
Sand:
0-4 eller 0-8?
Makadam:
8-16 eller enda grovere?

Som sagt, hadde vært greit å bare ha to hauger.
Så mye stein og store som mulig, de er A og O i betong

Så 8-16 er i minste laget?

Til det du har angitt, så er det vel hovedsakelig sand som fungerer?

I ferdigblandede murbruks- og betongsekker, så mener jeg at det står største kornstørrelse er 3 mm?

H
nimhed nimhed skrev:
Så 8-16 är i minsta laget?
hei

nei 8-16 høres bra ut, men må ha mye mer info for å svare eksakt.

avhengig av hvordan du armerer så avgjør det dmax altså største steinstørrelse. Stenen må jo kunne gå fritt forbi all armering.

så ønsker du ha så stor dmax som mulig for å redusere krympesprekker samt øke styrken på betongen.

Mine betongkunnskaper ligger tilbake i tid, så en viss reservasjon for hukommelsestap må jeg gjøre.

Jeg tror ikke at du kan klare deg med to hauger, i hvert fall ikke med noen kvalitet på sluttresultatet. For betong trenger du både sand og makadam. For pussmørtel trenger du en finkornet sand. Betongens styrke øker når man bruker så lite vann som mulig i forhold til sementen. I praksis betyr det mye og grov makadam, helst opp til 64 mm. Forholdene mellom de ulike fraksjonene er også viktige. Jeg vil si at du trenger minst fire hauger. Pusssand, 0-4 for mørtel og betong, 4-16 og 16-64 for betong. Grensene er ikke hellige. Mye avhenger av hva du skal bruke det til.

H
J justusandersson skrev:
Mine betongkunnskaper ligger tilbake i tiden, så en viss reservasjons for hukommelsestap må jeg ta.

Jeg tror ikke at du kan klare deg med to hauger, i hvert fall ikke med noen kvalitet på sluttresultatet. Til betong trenger du både sand og pukk. Til pussmørtel trenger du en fin sand. Betongens styrke øker når man bruker så lite vann som mulig i forhold til sementen. I praksis betyr det mye og grov pukk, helst opp til 64 mm. Proposjonene mellom de forskjellige fraksjonene er også viktig. Jeg vil si at du trenger minst fire hauger. Pussand, 0-4 til mørtel og betong, 4-16 og 16-64 til betong. Grensene er ikke hellige. Mye avhenger av hva du skal bruke det til.
nei, det føles overkill med 64mm over 27mm bruker man i prinsippet aldri. Kan man jo knapt armere.

Som jeg skrev, mine kunnskaper er litt gamle. Men for de høyeste styrkekravene, f.eks. i fundament, kreves veldig grov ballast. Men det er klart, alt over 16 er plagsomt å håndtere manuelt. Min hensikt var først og fremst å formulere en prinsipp, for høy styrke trengs veldig grovt materiale. Dessuten, jo flere hauger, jo lettere er det å balansere de ulike fraksjonene.

J justusandersson skrev:
Jeg vil si at du trenger minst fire hauger. Pussesand, 0-4 for mørtel og betong, 4-16 og 16-64 for betong. Grensene er ikke hellige. Mye avhenger av hva du skal bruke det til.
Er pussesand og 0-4 to forskjellige? Det må de være, ellers regner jeg ikke fire hauger :)
Hva er da pussesand for noe?
Ja, jeg antydet jo hva jeg skulle bruke det til. Stolpesko til plank, liten plate til utedelen til varmepumpen, mørtel for muring av innervegger i leca.

Vi kan droppe pussmørtelen for øyeblikket.

Så, mørtel for leca og betong for stolpesko + en plate på maks 2 kvm.

Sand 0-4
Pukk 16-24

Hvordan høres det ut?

Stolpeskoene armeres jo ikke, og platen er jo ikke så stor, men man kan kanskje kaste ned noen 8mm armering i den.

H hul skrev:
hei

nei 8-16 høres bra ut men må ha mye mer info for å svare nøyaktig.

avhengig av hvordan du armerer så avgjør de dmax altså største steinstørrelse. Steinen må jo kunne gå fritt forbi all armering.

så vil du ha så stor dmax som mulig for å redusere krympesprekker samt øke holdfastheten på betongen
dmax = max dimensjon?

Hva er det for ytterligere informasjon jeg bør legge ved?

Takknemlig for all hjelp :D
Jeg er jo egentlig en trefyr :)

Beste svar

Til normalt pussmørtel er 0-4 for grovt. Derimot holder det for murmørtel. En tommelfingerregel er at største fraksjonen er maksimalt 1/3-del av fugebredden. Skal du bare støpe pilarer for gjerdeposter, holder det med 8-16. Det er jo ingen holdf krav til det. Så skal du bare mure og støpe litt enkelt uten større krav, foreslår jeg en haug 0-4 og en haug 8-16.

• Liker
KnockOnWood
  • Laddar…
Finnes det noen ulempe med å øke grovheten på pukk bortsett fra at det er tyngre å håndtere?

S
Jeg har hatt mursand, tror den er sortert 0-3, støpegrus 0-8 og pukk 8-11 eller 8-16 hjemme for å klare både muring, pussing og støping. Men jeg har det bra, snakker litt pent med bygdas sjåfør så er det bare å hente et bilhenger med det som trengs for øyeblikket.

Mursanden og støpegrusen er ikke utskiftbare. De oppfører seg helt ulikt når man blander betong. Kanskje skiller dette seg fra leverandør til leverandør, men når jeg har forsøkt å blande betong med mursand har det ikke blitt noe bra. Det er som om de litt større runde steinene i støpegrusen trengs for å få betongen til å flyte, uten at man trenger å ha i uvanlige mengder med vann og sement. Det blir ikke bedre av at vanlig pukk er veldig skarp. Hva jeg har hørt så bruker betongstasjonene en blanding av pukk og naturgrus som ballast.

Antakeligvis er grovere ballast bedre, men allerede 8-16 er ikke gøy å håndskuffe.

Skal jeg mure eller pusse mye så foretrekker jeg sand i haug framfor ferdigblandet hvilken dag som helst. Så deilig å slippe å stå i støvet og tømme sekker. For småjobber, reparasjoner og lignende så er ferdigblandet bedre.

• Liker
justusandersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.