Er veldig sugen på å fjerne de to veggene som er markert med piler på tegningen.
Rett og slett skape en åpen planløsning i det som i dag er "spisestue" og vinklet gang.

Hvis jeg leser tegningen riktig og ser på takstolkonstruksjonen, mistenker jeg at veggen _ikke_ er bærende. Når jeg legger litt trykk med skulderen på noen av veggene, føles det som om de er veldig spinkelt bygget, dessuten er de drøye 9-10 cm tykke inkludert kledning.

Ville jo vært fantastisk deilig å slippe å bygge om på loftet og styre med nye konstruksjonstegninger og hele den balletten.

Hva tror dere som er mer kunnskapsrike enn meg?

• Plantegning av et hus med piler som markerer to vegger i hall og matsal som kanskje skal fjernes for å skape en åpen planløsning.

Beste svar

De er ikke bærende. Men hvis det er et gammelt hus som har satt seg, kan veggen som vender mot gangen ha blitt litt semi-bærende gjennom årene. Jeg ville nok avlastet den for sikkerhets skyld. Trenger ingen konstruksjonstegninger, fest en planke på loftet over takstolene som binder dem sammen med hverandre.

Perfekt, da var det som jeg trodde.
Ursprungshuset er fra 1820, men tilbygget er gjort -92.
Tror ikke noe har satt seg, det føles snarere som at de sitter løst.
Jeg veksler av med en redig planke (har 70*240 liggende uansett) for fruens nattero. Kiitos!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.