Jeg har tenkt å bygge et enkelt entrétak. I prinsippet blir det to konsoller med et tak av rupanel, som deretter belages med takpapp og plater. Takvinkel 10 gr. 100 cm dypt og 150 cm langt. På veggen tenkte jeg å skru 45x45 regel, og skråstag 45x70. Underlaget til rupanelen 45x90. Hva tror dere om min konstruksjon? Estetikken? Andre synspunkter? Jeg tenkte deretter å bygge en ny trapp, den begynner å bli litt slitt... Huset ligger i Helsingborg, så det blir ikke mye snølast.
Synes det er veldig lite tak, 1 meter ut beskytter ikke mye mot regn, når du først holder på, hvorfor ikke lage en ordentlig entré med tak som beskytter skikkelig, så at bilen står der, kanskje dårlig med plass, men allikevel, et snuttgulletak er ikke et tak, så tenk over hvordan du kan gjøre det, ellers det du har tenkt er ikke feil.
Ingen plass i landet er så kald og vindfull om vinteren som Skåne... Om døren vender mot sør eller vest synes jeg du skal vurdere et noe større tak.
Dimensjonene på materialet er helt OK. Designmessig er det dog ingen topp. Prøv å la konsollene gå helt ut i kantene og bruk en kraftigere dimensjon enn 45x95. La vindskeiven (i en mindre dimensjon) flukte med konsollen. Et annet alternativ er å gjøre takdelen ekstremt tynn, omtrent som på et funkishus.
Takk for gode synspunkter!
Jeg har dessverre ikke plass til noen større entré, det blir for trangt for bil, sykler og annet. Dette er bare kjøkkeninngangen, så på fremsiden finnes en ordentlig veranda.
Jeg har tenkt å lage en ny trapp som blir litt dypere enn den nåværende, men også dette er på grensen. Så taket får bli etter prinsippet "bedre enn ingenting". At jeg trakk inn konsollen fra ytterkanten var for å kunne feste den i bjelkene rundt døren. Eller holder det å forankre konstruksjonen i panelets spikerramme?
Jeg vil la en blikkenslager beslå taket og vindskiene.
Jeg har vurdert dimensjonene, men vil jo ikke at det skal føles for klumpete, når det jo uansett bare blir et "snuttgulltak"... men jeg har økt litt på konsollengden og dimensjonen.
En vellykket design oppstår ofte når man overdriver i en retning, noe som ikke nødvendigvis betyr større. vectrex variant er penere fordi taket er nettere. Jeg synes din omarbeiding går i riktig retning, men gjør vindskiene og takfotbrettet mindre.
Veldig stilig vectrex! Jeg knabber nok noen ideer! Hva er dimensjonen på konsollene dine?
Takvinkel?
Ser ut som du har laget et "innertak" mellom konsollene for å skjule kablene?
Justus: det høres ut som et godt tips å gjøre taket slankere, skal prøve å omarbeide det litt! Bør jeg samtidig minske konsollen slik som vectrex eller beholde min grovere konstruksjon for et slankere tak?
Hvordan er det med innfestingen, må jeg passe inn en stående vegglist?
Jeg synes du kan beholde dine grovere konsoller til et nettere tak. Den maksimale lasten på taket er under 300 kg. Med fire franske skruer blir det høyest 75 kg per skrue. Du trenger ikke å treffe noen stående regel for den innfestningen.
Jeg husker ikke helt dimensjonene. Men tror jeg utgikk fra 45x70 som jeg rettet og høvlet. Endte nok opp rundt 40x65 omtrent. Øverdelen er litt grovere. Tror det er 60x60 omtrent.
Taket består av en 18mm konstruksjonsfiner (stiver opp bedre sideveis enn råspont) som er skruelimt oppå konsollene og metallbjelken. Konsollene er forbundet med hverandre i forkant med en 50x70mm firkantrør av aluminium. Oppå fineren ligger underlagspapp og oppå det ligger båndplaten.
På undersiden limte jeg fast 18mm strimler av finer som jeg deretter skjøt fast panelet i med 25mm dykkert. Det ga et rom på 18mm til å trekke elektrisitet til LED-lampene (og plass til spotlights samt transformator). Panelet på undersiden er overflødig panel jeg satte opp som innertakspanel innendørs. Det er 15mm tykt. Siljan springpanel.
Skisserte et nettere tak, det ble jo betydelig bedre! Nå har jeg en 45x70 som overdel i konsollen og en 22x70 som takfot og vindskive. Jeg har ganske begrenset verksted, så jeg må holde meg til standarddimensjoner på virket.
Skal prøve å kladde opp husfasaden i samme skisse så man får litt bedre følelse for det, og kanskje også sammenligne med en nettere variant av konsol.
Takk for alle gode meninger hittil, tror resultatet blir mye bedre nå!
Eller så tar man i litt og gjør det ordentlig.
Er det husets hovedinngang skal det vel ikke bare se ut som et busskur?
Fra innlegg 4:
Jeg har dessverre ikke plass til noen større inngang, det blir for trangt for bil, sykler og annet. Dette er bare kjøkkeninngangen, så på fremsiden er det en ordentlig veranda.